Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Kabinet verlengt gedoogbeleid voor zwaardere elektrische bestelauto’s

Auteur Jasper Engel
19 juni 2024

Na 1 juli

Goed nieuws voor ondernemers die vóór 1 oktober 2023 hebben geïnvesteerd in een elektrische bestelauto van 3.501 tot 4.250 kilogram. Zij mogen deze voertuigen ook na 1 juli blijven besturen met rijbewijs B.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft, na overleg met de Europese Commissie en in samenspraak met minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Openbaar Ministerie, besloten de huidige gedoogsituatie onder voorwaarden met een jaar te verlengen. Tegelijkertijd wordt een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) opgesteld. Het kabinet wil voorkomen dat ondernemers met een zwaarder elektrische bestelauto tussen 1 juli 2024 en de inwerkingtreding van nieuwe Europese regelgeving (de vierde rijbewijsrichtlijn) in de problemen komen.

Normaal zouden bestuurders van zwaardere elektrische bestelauto’s in deze periode een rijbewijs C/C1 en code 95 nodig hebben, en moeten voldoen aan de tachograafplicht. Deze vereisten zijn gerelateerd aan het hogere gewicht van elektrische voertuigen en kunnen een obstakel vormen voor ondernemers die willen verduurzamen.

Minister Harbers zei: “Als je investeert in een elektrische bestelauto, wil je niet allerlei omwegen moeten nemen voordat je de weg op kunt. Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen. Ik ben daarom blij dat zij nu de zekerheid krijgen dat zij ook na 1 juli door kunnen met hun bedrijfsvoering. Daarnaast maken we samen met de sector veiligheidsafspraken zodat ook rijbewijs B-chauffeurs met de juiste kennis en vaardigheden op pad gaan.”

Drempels wegnemen

Er wordt momenteel in Europees verband gewerkt aan een nieuwe rijbewijsrichtlijn. De nieuwe regels kunnen mogelijk een oplossing bieden voor de huidige uitvoerings- en handhaafbaarheidsuitdagingen. Omdat de uitkomst van dit proces nog onzeker is, wordt de gedoogsituatie verlengd tot 1 juli 2025. Dit geldt ook voor de vrijstelling van de tachograaf binnen 100 kilometer van de vestigingsplaats.

Voorwaarde voor de verlenging is dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en branchepartijen een convenant sluiten om de grotere verkeersveiligheidsrisico’s van het rijden met zwaardere voertuigen aan te pakken. De nieuwe AMvB wordt opgesteld op basis van de huidige derde rijbewijsrichtlijn. In de AMvB wordt de vrijstelling voor de tachograafplicht niet meer opgenomen, tenzij er vóór 1 juli 2025 een handhaafbaar en uitvoerbaar plan komt waarmee de rij- en rusttijden minstens even goed gewaarborgd kunnen worden.

Veiligheidscursus

Voor voertuigen boven 3.500 kilogram geldt specifieke wet- en regelgeving, onder andere over maximumsnelheden, plaats op de weg en inhaalverboden. De impact van een zwaarder voertuig is bij een botsing immers groter dan bij lichtere voertuigen. Bij de uitwerking van de AMvB wordt daarom de mogelijkheid verkend voor een aanvullende opleiding, zodat bestuurders van zwaardere voertuigen zonder rijbewijs C met de juiste vaardigheden en kennis veilig de weg op kunnen. De komende maanden werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de sector aan een convenant waarin deze afspraken worden vastgelegd.

Afbeelding Renault Trucks.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie