Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Hudson eBuddy komt naar Europa

De Hudson eBuddy komt naar Europa

Auteur Bas van der Weerd

Hudson eBuddy maakt Europese entree

Via de Oostenrijkse Heinzl-groep komt binnenkort de eBuddy van Hudson EV naar Europa. Het lichte elektrische werkvoertuig wordt leverbaar in twee varianten: een pritsversie vanaf 14.900 euro exclusief btw en een gesloten cargobox vanaf circa 15.900 euro. Beide uitvoeringen delen dezelfde technische basis met een LFP-accu van 15,4 kWh, achterwielaandrijving en een topsnelheid van 71 km/h.

Eenvoudig maar ook behoorlijk compleet

Het Chinese Hudson EV positioneert de eBuddy nadrukkelijk als eenvoudig voertuigje voor bedrijven en overheden die korte ritten rijden en vooral veel laadcapaciteit zoeken. Hoewel, dat eenvoudig valt nog best mee. Standaard is hij bijvoorbeeld voorzien van airco, een achteruitrijcamera, ABS, elektrische ruiten en een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling. Dat zijn dingen die in deze klasse geen vanzelfsprekendheid zijn. Verder hebben kopers de keus uit een pick-up of een versie met gesloten laadbak.

Waarmee onderscheidt de eBuddy zich?

De markt voor compacte elektrische werkvoertuigen ontwikkelt zich snel. Niet alleen van buitenlandse merken, er zijn ook verschillende Nederlandse producenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bekende naam als Spijkstaal, maar recent verscheen ook de Qarry, welke in de voormalige Lightyear-fabriek wordt gebouwd. Ook Goupil en diverse L7e-modellen uit China bedienen dit segment al langer.

Binnen dat speelveld mikt Hudson vooral op twee zaken: laadvermogen en prijs. Waar veel lichte EV’s rond de 300 tot 600 kilo aan laadvermogen bieden, kan de eBuddy tot 850 kilo meenemen. De compacte lengte van 3,82 meter, een breedte van 1,48 meter en een maximaal toelaatbaar gewicht van 1.700 kilo maken hem geschikt voor nauwe straten en bedrijventerreinen. Hij is niet bepaald geschikt voor de snelweg, maar die beperking geldt voor vrijwel alle L7e-voertuigen.

Kleine LFP-accu, evengoed voldoende bereik

De energievoorziening van de eBuddy wordt verzorgd door een 15,4 kWh LFP-accu. Deze vrij geringe capaciteit verklaart ook het bescheiden bereik van maximaal 150 kilometer. Nu is de eBuddy geen voertuigje om lange afstanden mee te rijden, dus hij is ook hiermee geschikt voor de gebruikelijke vervoerstaken binnen één gemeente of regio.

Opladen gebeurt via AC in circa acht uur, bedoeld voor nachtelijke laadsessies bij bedrijven of gemeentewerven. Snelladen is niet mogelijk, wat bij dit type inzet zelden een beperking zal zijn. De elektromotor levert 30 kW piekvermogen en 110 Nm koppel. Daarmee is het geen sprinter, maar voldoende voor stadsverkeer en lichte hellingen.

Praktijk: daar komt de eBuddy tot zijn recht

Door zijn compacte bouw en laadcapaciteit richt Hudson zich op gebruik in lage-snelheidszones, bedrijfsterreinen en binnensteden. Denk aan:

  • wijkteams en gemeentelijke groenvoorziening
  • service- en logistiekpersoneel met voorspelbare dagroutes
  • agrarische bedrijven en terreinlogistiek
  • bezorgdiensten die vooral binnen de bebouwde kom rijden

De beperkte topsnelheid van 71 km/h geeft duidelijk aan dat de eBuddy geen alternatief is voor een reguliere elektrische bestelbus, behalve dan binnen de bebouwde kom. Voor langere ritten, gemengd verkeer en snelweginzet schiet het concept tekort. Maar juist voor lokale, repetitieve werkzaamheden is de combinatie van wendbaarheid, lage kosten en hoge laadcapaciteit interessant.

Europese distributie via Heinzl-groep

Voor de Europese uitrol werkt Hudson samen met de Oostenrijkse Heinzl-groep, bekend van de elektrische motorfietsen van Horwin. Via de dochteronderneming HOLVEX wordt de eBuddy aangeboden in onder meer Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Slowakije, Italië, Frankrijk en Spanje.

Geregistreerde dealers krijgen onderdelen binnen 24 uur geleverd vanuit het magazijn nabij Wenen. De groep breidt het netwerk actief uit, waardoor de Benelux op termijn een logische vervolgstap lijkt, al is er nog geen officieel Nederlands verkoopkanaal bevestigd.

Eerste indruk en plek in de markt

De opkomst van modellen als de Qarry laat zien dat ondernemers en gemeenten steeds vaker op zoek zijn naar compacte elektrische werkvoertuigen die betaalbaar zijn en weinig ruimte innemen. De Hudson eBuddy past precies in die trend. Dankzij de lage aanschafprijs en het hoge laadvermogen is het een interessante optie voor partijen die elektrische mobiliteit vooral als praktisch gereedschap voor de korte afstanden zien.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie