Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volkswagen ID. 7

Auteur Jasper Engel
17 januari 2024

Heel veel beenruimte!

Het eerste wat ons opvalt is de enorme hoeveelheid beenruimte voor de passagiers op de achterbank. Met de komst van elektrische auto’s wordt door de veel kleinere elektromotor ook de rolverdeling van de wielen heel anders. Ten eerste kun je de wielen min of meer op de plaats zetten zonder rekening te hoeven houden met een grote motor, uitlaat en de aandrijfstangen. Als gevolg daarvan kun je de wielbasis langer maken welke daaropvolgend weer zorgt voor ‘veel’ meer interieurruimte. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je er door die lange wielbasis een hele onpraktische draaicirkel aan over houdt. Omdat de voorwielen geen aandrijving hebben kun je ze meer dan normaal in laten sturen. Je kunt als het ware het stuurwiel nog een extra omwenteling laten maken waardoor je juist de grote slagschepen zoals de ID.7 als een winkelwagen de hoek om kunt sturen. Het voordeel van dat alles? Een praktische hatchback waarin ook volwassenen van 1.90 meter royaal kunnen zitten.

Meer rijbereik

Zo’n beetje de eerste vraag op een verjaardag en in de showroom gaat over het rijbereik. Dat is zeer begrijpelijk en daarom heeft Volkswagen veel tijd en moeite gestoken in de ontwikkeling van een zogenaamde lage luchtweerstandscoëfficiënt. Hoe lager dat getal, hoe gemakkelijker de auto door de lucht snijdt. Dat wil zeggen dat de luchtweerstand van de ID.7 zo laag is dat het de auto minder moeite kost om een bepaalde snelheid te rijden. Bij de ID.7 is dat CW-getal 0,23 en dat is voor zo’n praktische auto serieus laag. Volgens Volkswagen kom je dan meer dan 600 km op een volle accu. In de praktijk kwamen wij met de kleine accu in de winter op 450 km wat nog steeds een indrukwekkende prestatie is.

Betere infotainment

De ergernissen over het infotainment van de ID-telgen behoren inmiddels wel tot het verleden. Alle functies werken snel en hebben een praktische bediening. De temperatuurregeling is nu ook verlicht en ‘schuiven’ van onder andere de volumeregeling op het stuur werkt heel natuurlijk. De verhouding echte knoppen en functies in het menu is precies zoals het zou moeten. Veel gebruikte functies met een gewone knop en de functies in het scherm zitten op een logische plaats en zijn snel te vinden. Beetje gek is de aanduiding van richting in het head-up display. Gebruik je het eigen navigatiesysteem zie je veel meer informatie en maakt het systeem gebruik van augmented reality. De pijl projecteert zichzelf op het punt waar je de afslag daadwerkelijk moet nemen. Dat werkt lekker waardoor je een ontspannen rit ervaart. Gebruik je Google zoals wij deden zie je ook wel een pijl, maar dan is die functie weer veel beperkter. We hebben de auto een week getest en meegenomen naar diverse afspraken. Via Apple CarPlay naar je agenda en dan naar je routebeschrijving werkt wel, maar dan moet je wel de augmented reality missen.

Rijden

De ID.7 is zo’n typische auto die er helemaal voor jou is en niet andersom. We schreven al over rijbereik, binnenruimte en draaicirkel, maar nog niet over het rijgedrag. Op dat vlak biedt de ID.7 alles wat je in deze prijsklasse van een EV mag verwachten. De stoelen zitten goed en de massagefunctie zoals wij in ons testexemplaar hebben is een dikke aanrader. Je kunt overal goed bij. Achterruitverwarming zit links en niet rechts zoals we inmiddels gewend zijn. En datzelfde geldt voor de ruitenwisserbediening. Een klein schuifje op de hendel in plaats van de hendel zelf die je naar boven haalt om te bedienen. Wat ons betreft kunnen andere merken hier nog een voorbeeld aan nemen. Niet alles aan de ID.7 is rozengeur en maneschijn hoor. Bij 100 km/h ervaren we wel wat meer windgeruis dan we hadden verwacht. Niet hinderlijk, maar wel degelijk een verbeterpunt voor de volgende update van de ID.7. Voor de rest stuurt de auto strak en direct en is het zicht rondom ondanks de gestroomlijnde carrosserie prima. De mate waarop je regeneratief kunt remmen valt wel wat tegen. Je hebt de echte remmen ook nog nodig om volledig tot stilstand te komen en de remkracht op de elektromotor is ook niet heel hoog.

Conclusie

De ID.7 kan zich met gemak meten met de grotere hatchbacks. Het lijkt of Volkswagen alle verbeterpunten van de andere ID.’s ter harte heeft genomen en dat nu laat zien. De prijs is weliswaar flink, maar concurrerend met de andere grote spelers. Enkel Hyundai met de Ioniq 6 heeft evenveel ruimte, maar is wel 10K goedkoper. Mocht je voor de ID.7 gaan overweeg ook het Exterieur Pakket Plus van 2500 euro. Naast vele extra’s maakt het Panoramadak met smart glass, dat je met 1 knop kunt blinderen, deze meerprijs al meer dan goed.

Critici zouden je kunnen vertellen dat de ID.7 ‘slechts’ een grotere versie is van de andere ID-modellen, maar wat ons betreft doe je dan deze 5 meter lange hatchback tekort. Hij staat inderdaad op het alom bekende MEB-platform, maar met de ID.7 koop je wel degelijk iets meer dan enkel een grotere variant op de ID-familie.

Voordelen Nadelen
Rijgedrag
Rijbereik
Functionele indeling bediening dashboard
Binnenruimte passagiers
Draaicirkel
Windgeruis kan iets minder
Iets meer remwerking in de B-stand zou mogen
Warmtepomp is een dure optie
Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie