Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Renault Master E-Tech: meester van de lucht

Auteur Maarten van der Westen
07 juni 2024

Klanten van Renault wilden pas overstappen naar een elektrische bestelauto als hij een bereik had van meer dan 400 kilometer, zo bleek uit eigen onderzoek. Dit bepaalde de doelstelling van Renault voor de nieuwe Master. Efficiëntie werd het toverwoord, want het bleek een uitdaging dit doel te halen zonder enorm zwaar accupakket.

Laat je niet voor de gek houden door het stoere, vierkante voorkomen van de Renault Master E-Tech. Zijn grote grille met verticale spijlen maken hem erg indrukwekkend, maar in werkelijkheid staat hier een aerodynamisch meesterwerk. Dankzij allerlei slimmigheden is de luchtweerstand van de nieuwe Renault Master 20% minder dan bij de vorige generatie. Zo heeft de bumper speciale luchtgeleiders en ligt de voorruit een stuk platter. Ook loopt het dak ligt af naar achteren. De voorkant van de Renault Master is zelfs iets breder dan de achterkant, voor de ultieme druppelvorm.

Het resultaat mag er zijn: de elektrische Renault Master heeft een energieverbruik dat maar liefst 27% lager is dan de vorige versie. Een verbruik van 21 kWh op 100 kilometer is iets dat sommige SUV’s niet eens halen, maar Renaults grootste bestelauto wel. Het geeft de Renault Master een uitstekend bereik, zelfs met een accu die kleiner is dan die van de concurrentie. De grootste van de twee accu’s, van 87 kWh, heeft een actieradius van 460 kilometer. Meer dan voldoende voor de klanten die Renault ondervroeg.

Handig

Niet alleen de stoere grille van de Master is geïnspireerd door de vrachtwagens van het Franse merk. Ook bij het interieur is goed gekeken naar de grotere broertjes. Voor de bestuurder levert dit een comfortabele en praktische cabine op. De stoelen zijn extra comfortabel en het dashboard is om de bestuurder heen gebouwd. Hierdoor zijn alle knoppen eenvoudig te bedienen. Het stuur kan op verschillende manieren verstellen.

De zitpositie is uitstekend, net zoals het zicht naar buiten. Wel zitten de buitenspiegels vrij laag: de breedtespiegel is niet zichtbaar als iets in de bekerhouders bij het raam wordt geplaatst. Het interieur blinkt uit in slimme opbergmogelijkheden. In het dak zitten grote vakken, net zoals onder de stoelen. Met de middelste stoel neergeklapt ontstaat een slim tafeltje, waar ook een opbergvak onder schuilgaat. Ook op het dashboard zitten meerdere handige vakken, waarvan de meeste afsluitbaar zijn.

Dynamisch remsysteem

Rijden in de Renault Master gaat erg eenvoudig. Het stuur is gelijk als in de personenauto’s van het merk. Het is dus relatief klein voor zo’n grote bestelauto. De bediening van de versnellingen gaat via een dunne stengel aan het stuur, net boven de bediening van de ruitenwisser. Dit is even wennen: in het begin gingen nog regelmatig per ongeluk de ruitenwissers aan. Er zijn slechts twee standen voor regeneratie: met de D of de B-stand bepaal je hoeveel de auto remt bij het loslaten van het rechterpedaal.

Met 143 pk heeft de Renault Master E-Tech niet erg veel vermogen. Deze bestelauto is dus wel vlot, maar niet erg snel. De wegligging is erg goed, net als het stuurgedrag. Dankzij het dynamisch remsysteem remt de Master altijd op dezelfde manier af, ongeacht hoeveel lading er achterin ligt. De laadruimte is tien centimeter langer dan die van de vorige generatie. De elektrische Master kan tot 1.600 kilo lading vervoeren. Daarnaast mag hij een aanhanger trekken van maximaal 2.300 kilo.

Google

Het grote 10-inch scherm op de middenconsole is standaard op de Renault Master. Hier draait OpenR multimediasysteem op met geïntegreerde Google-functionaliteit. Dit betekent dat bijvoorbeeld de navigatie via de Google Maps app gaat. De software biedt ook mogelijkheden om met software aanpassingen aan het voertuig te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan achteraf ingebouwde koeling of zwaailampen: de bediening kan zo eenvoudig via het centrale scherm gebeuren. Aangezien ruim 70% van alle Renault Masters wordt aangepast voor specifieke taken is dit een waardevolle toepassing.

De zesde generatie Renault Master is zowel met een dieselmotor als volledig elektrisch verkrijgbaar. Eigenlijk is de elektrische beter: het gebrek aan geluid en trillingen verhogen het comfort aanzienlijk. Uiterlijk is het verschil nauwelijks te zien. De tijd dat elektrische bestelbussen omgebouwde dieselmodellen zijn, ligt achter ons. Alleen het grote uitsteeksel aan het dashboard, waar bij de dieselversie de schakelpook zit, herinnert aan een andere aandrijving. Overigens volgt binnenkort een Master op waterstof.

Conclusie

Bij Renault noemden ze de nieuwe Master de ‘big baby’. Dit is duidelijk een belangrijk voertuig voor Renault. De aandacht die deze grote bedrijfsauto kreeg, schemert door in het eindproduct. Met name de inspanningen om de grote vierkante Master zo aerodynamisch te krijgen, werpt zijn vruchten af. De Renault Master E-Tech haalt zonder erg grote accu een uitstekend rijbereik. Concurrenten moeten het met minder doen, of verliezen laadvermogen aan het gewicht van een groot accupakket. Het kan dan ook bijna niet anders of de Renault Master zet zijn imago voort als populaire bestelauto in zijn segment.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie