Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rij impressie Peugeot e-208 en e-308

Auteur Arjan Hordijk
26 november 2023

Stellantis heeft ondertussen een flink uitgebereid elektrisch modellen aanbod. Dit is nodig ook, want Stellantis wil in 2025 de leidende positie innemen op de Europese markt in elektrisch vervoer. Met de 208 heeft Peugeot hiervoor sowieso al goud in handen. Sinds enkele jaren is dit de best verkochte (elektrische) auto in het B-segment. Voor 2024 komt Peugeot echter met een (flinke) upgrade. Ook nieuw is de elektrische e-308, die op hetzelfde platform staat als bijvoorbeeld de Opel Astra. Wij waren bij de presentatie in Barcelona voor een rij impressie van de Peugeot e-208 en e-308.


Peugeot vindt weg omhoog

Stellantis is ondertussen een flink concern, Binnen Europa voert het bedrijf meerdere merken, die allemaal ook nog eens in meer of mindere mate met elkaar concurreren. Zo is de e-208 niet enkel beschikbaar als Peugeot, maar ook als Opel Corsa en Citroën C3. Hetzelfde geldt voor de e-308, die er ook is als Opel Astra en Citroën C4. Dit noopt Stellantis uiteraard tot het maken van keuzes. Iets wat het concern dan ook doet. Zo positioneert het Peugeot nadrukkelijk hoger in de markt dan Opel en Citroën. Iets wat terugkomt in het nieuwe logo en de slogan: Allure, Emotion, Excellence.

Rij-impressie Peugeot e-208

Wat als eerste opvalt aan de nieuwe Peugeot e-208 is uiteraard de volledig nieuwe kleur. Peugeot heeft toch wel een naam hoog te houden wat dat aangaat. Ook nu stelt het nieuwe Jaune Agueda niet teleur. Ook al vinden wij persoonlijk het geel van de uitgaande 208 iets meer geslaagd. Eveneens het nieuwe logo trekt de aandacht, wat nu enkel bestaat uit de leeuwenkop op een schild. Verdere wijzigingen bestaan uit details, zoals de nieuwe dagrijverlichting aan de voorzijde. Aan de achterzijde zijn de lichtunits eveneens aangepast, en 'liggen' de drie lichtstrepen nu. Ook prettig: Standaard LED-verlichting als koplampen. 


De grootste wijziging vinden we echter onder de motorkap en onder de auto. De e-208 is nu namelijk voorzien van een nieuwe elektromotor. Deze nieuwe motor levert in plaats van 136 pk, nu 156 pk. Het accupakket groeide van 50 kWh naar 51 kWh. Klinkt niet als veel, maar door wat efficiëntiewinst in de motor is het nu mogelijk om meer dan 400 kilometer op één acculading af te leggen (WLTP). 

Hoe rijdt de Peugeot e-208?

Bij het instappen valt direct op dat de stap omhoog die Peugeot wil maken goed lukt. Het is nog niet op het niveau van de 'premium Duits', maar de afwerking en materiaalgebruik zijn echt keurig voor elkaar. Enkel de pianolak is storend, omdat vlekken daarop snel zichtbaar zijn, maar verder is dit meer een kwestie van smaak. Wie overigens kiest voor de GT, heeft keuze uit fantastisch uitziende en zittende sportstoelen. Wij reden de GT met deze stoelen en kunnen stellen dat deze even goed zitten als dat ze eruit zien. De i-Cockpit is voor veel mensen even wennen, zeker in combinatie met het kleine stuurtje. Toch zorgt juist deze combinatie voor een sportief randje. Het kleine stuur is wel voldoende dik en ligt prettig in de hand. Dit nodigt uit tot sportiever rijden.

In de praktijk blijkt dit ook zeer goed mogelijk. Het onderstel is typisch Frans. Dus comfortabel zacht, maar zonder dat het echt week wordt. Dit zorgt ervoor dat er voldoende gevoel en feedback is. Zeker op bochtige wegen, die niet snaar strak zijn is de e-208 daardoor zeer vlot te rijden. 

Weinig ruimte

Nadeel van deze configuratie is wel dat korte oneffenheden minder goed verwerkt worden en zorgen voor flinke klappen in het interieur. Al helpen de 17-inch velgen ook niet mee voor meer comfort. Daarnaast valt op dat de 'normal' rijmodus eigenlijk net niet adequaat genoeg is. Ja, de elektrische 208 is sneller dan diens benzine broertjes, maar boven de 100 lijkt de fut wat te zijn verdwenen. Even snel invoegen, of inhalen op een 80 weg vereist daardoor eigenlijk de 'sport' modus. Zonde want dan is het sturen weer kunstmatig zwaar. 

Daarnaast houdt de ruimte ook niet over. De kofferbak is wel ruim genoeg voor wat weekendtassen, maar met name de achterbank is krap. Met 1,85 kan ik wel mijn benen kwijt 'achter mezelf', maar ontbreekt het aan hoofdruimte. Langere passagiers komen ook met de benen al snel in de knel.


Conclusie Peugeot e-208

Toch blijft uiteindelijk een beeld overeind van een zeer prettige elektrische B-segment hatchback. Met name de stappen die Peugeot iedere generatie weer zet qua afwerking zijn indrukwekkend. Hetzelfde kan gezegd worden van de volwassen rij-eigenschappen met een speels randje. Standaard 3-fase 11 kW AC laden is ook volledig bij de tijd. Met 100 kW DC laden nestelt de e-208 zich prima in het midden van het segment. de e-208 is verkrijgbaar vanaf €35.320,-. Het grotere accupakket in combinatie met de sterkere motor is er vanaf €37.320,-,

Rij-impressie Peugeot e-308

Het is toch knap wat Peugeot met de e-308 neerzet. Iedere generatie wordt weer dat kleine beetje bijgepunt en ook hier staat weer een elegante hatchback. Overigens is de 308 ook leverbaar als SW. Uiteraard de versie die wij reden, want Nederland stationland. Helaas geen opvallende kleur, maar statig grijs. Toch vallen ook hier de nieuwe details op, zoals de nieuwe grille, nieuw logo en de drie lichtstrepen van de verlichting aan de achterzijde. Nieuw voor deze generatie is dat deze nu ook beschikbaar is als volledig elektrisch. Overigens maakt de 308 hierbij gebruik van dezelfde 156 pk elektromotor als de e-208. Wel is het accupakket met 54 kWh iets groter. Volgens Peugeot goed voor een bereik van ruim boven de 409 kilometer. Voor de hatchback is de overigens 412 kilometer.

Hoe rijdt de Peugeot e-308?

Bij het instappen valt ook hier de uitstekende afwerking weer op. De gebruikte materialen zijn van een hoogwaardige kwaliteit en ook geen harde plastics voor de onderdelen die het zicht zitten. Ook hier geldt: de kunstleder/Alcantara sportstoelen zitten uit de kunst. Omdat er iets meer ruimte is dan in de e-208 is het overigens ook eenvoudig om een geschikte zitpositie te vinden ten opzichte van de i-Cockpit. De cockpit is overigens ook volledig nieuw en geeft een soort van 3D-beeld. Ziet er bijzonder uit, maar werkt ook erg prettig. 

De ruimte achterin valt overigens tegen, met name de achterpassagiers komen simpelweg beenruimte te kort. Dit kan overigens ook liggen aan de sportstoelen, die stiekem iets meer ruimte lijken in te nemen. Dat er geen vlakke laadvloer beschikbaar is bij het klappen van de leuning is ook een gemiste kans. Die weg omhoog, lijkt voor Peugeot ook te betekenen dat er meer ruimte is voor life-style, maar minder voor je spullen.

Dit neemt overigens niet weg dat de Peugeot e-308 uit de kunst rijdt. Ten opzichte van de e-208 is er nog meer stuurgevoel en is de 308 zeer precies te plaatsen. Wel merk je duidelijk het gewicht dat doordrukt, maar dan liggen de snelheden ook al duidelijk over de grens van het toelaatbare. Vlot doorrijden is echter geen enkel punt, met name ook omdat de voorzijde bijzonder veel grip biedt. Opvallend: de normale rijmodus lijkt in de e-308 wel voldoende te bieden. 

Daar staat tegenover dat ook hier korte oneffenheden slecht door het onderstel worden verwerkt. Zonde want verder is de e-308 een uitzonderlijk prettige auto om mee te rijden. 


Prettig is ook dat er onder het centrale multimedia display, nog een scherm geplaatst is, in een liggende hoek. Hier kunnen favoriete apps in gezet worden, die duidelijk zichtbaar zijn als 'grote knoppen'. Zonde alleen dat Peugeot ervoor heeft gekozen om hier bijvoorbeeld niet de temperatuur te kunnen aanpassen, waardoor je in de praktijk alsnog bezig met kleine 'knopjes' op het grote scherm. 

Conclusie Peugeot e-308

De Peugeot e-308 is duidelijk de volgende stap in de ontwikkeling van Peugeot. Zeer volwassen rij-eigenschappen worden compleet gemaakt door een hoogwaardig afgewerkt interieur en een meer dan voldoende rij-bereik. 11 kW AC laden is overigens ook prima voor dit (prijs)segment. 100 kW DC (snel)laden is dan eigenlijk net weer te weinig. In de praktijk sta je hierdoor toch vaak langer dan 20 minuten stil. Zonde, want verder biedt Peugeot met de e-308 juist wel wat er binnen dit segment te verwachten is en qua rij-eigenschappen zelfs dat beetje meer. De e-308 is verkrijgbaar vanaf €43.585,-voor de SW komt dit op €44.885,-

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie