Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Reistest: met de Tesla Model Y Long Range op wintersport

Auteur Arjan Hordijk
06 april 2024

Elektrische auto's zijn ondertussen in het dagelijks verkeer volledig ingeburgerd. Toch hebben veel mensen nog steeds wat vrees, met name wanneer het gaat om lange afstanden rijden zoals bijvoorbeeld tijdens de vakantie. Zijn er wel genoeg laadpunten? Hoeveel kilometer kan ik rijden op een lading? Duurt het niet onmogelijk lang? En, in de winter, heeft de kou niet een te grote invloed op de actieradius? Wij namen de proef op de som en gingen met een Tesla Model Y Long Range op wintersport. Inclusief vijf personen, bagage en skimateriaal. Of dat een beetje ging? Lees dan snel verder!

VoordelenNadelen

Ruimte

Tesla Superchargernetwerk

Laadsnelheid

Routeplanning rigide

Verbruik

Demping

Wat is de Tesla Model Y Long Range?

Simpel gezegd is de uitvoering met het grootste bereik en vierwielaandrijving. Met het 75 kWh accupakket moet het mogelijk zijn om bijna 500 kilometer te kunnen rijden. Snelladen met deze uitvoering kan dan weer tot maximaal 250 kW. Voor deze reistest zoomen we echter liever in op de praktische inzetbaarheid van het model. Zo is er plaats voor vijf personen (ja ook volwassenen!). Dit komt met name vanwege de volledig vlakke vloer. Er is dus geen vervelende middentunnel die ruimte wegsnoept van de achterbank. Daarbij komt ook nog eens dat er onder de voorstoelen voldoende ruimte is om de voeten te plaatsen, evenals een slimme uitsparing in de middenconsole. Hierdoor zit ook de persoon in het midden meer dan prima. Erg prettig is ook dat er ruim voldoende mogelijkheid is de bagage kwijt te kunnen (waarover later meer). 

Tesla staat daarnaast bekend om het nagenoeg Europese dekkende Tesla Superchargernetwerk. In de praktijk komt het erop neer dat het simpelweg een kwestie is van de eindbestemming invoeren en Tesla besluit dan zelf waar te laden en voor hoe lang. Er zijn ondertussen apps die hetzelfde kunnen (zoals ABRP), maar wij vertrouwen op de intelligentie van Tesla en voeren de bestemming in. Op naar La Rosière in Frankrijk, tegen de Italiaanse grens aan!

Hoe rijdt de Tesla Model Y Long Range?

In tegenstelling tot de Model 3 is de Tesla Model Y duidelijk meer gericht op comfort. Een slimme keuze, want het zwaartepunt ligt ook nadrukkelijk hoger, dus uitdagen tot sportief rijden is er niet bij. Wel is er voldoende stuurgevoel, wat door de andere chauffeurs omschreven wordt als "lekker vlezig". Voor de langere afstanden is het erg fijn dat de Full Self Driving Capability er voor zorgt dat de Model Y netjes afstand houdt en tussen de lijntjes blijft. Nieuw is dat de Tesla nu ook zelf van baan kan wisselen, al duurt dat in drukke in situaties net iets te lang. 

Maar goed, lange afstanden dus. Na het invoeren van de eindbestemming geeft de Tesla vier laadstop aan van rond de 20 minuten. Helemaal prima dus voor de afstand van 1.100 kilometer. Met de eerste stop in Charleroi, ruim 2,5 uur rijden dus. De eerste paar kilometer lijkt de Model Y wel erg te schrikken van het verbruik inclusief dakkoffer en 5 personen. In het scherm loopt de capaciteit waarmee we aankomen direct flink terug. Flink schrikken. Gelukkig stabiliseert dit vrij rap en geeft de Model Y aan dat we aankomen met 10 procent capaciteit over. 

De heenreis en laad verrassingen

Bij aankomst blijkt het punt ook nog eens een 250 kW lader, helemaal prettig. Het aankoppelen gaat eenvoudig en binnen no-time staat er een laadsnelheid op het scherm van 240 kW. Kijk dat schiet op! Rond de 30 procent capaciteit vlakt dit echter snel af. Wel blijft tot zeker 75 procent een laadsnelheid behouden van flink boven de 100 kW. Binnen 20 minuten is er dus weer 80 procent capaciteit om verder te komen. Instappen en gaan, toch? Nou niet helemaal. De Tesla geeft aan dat we langer moeten staan om het volgende laadpunt te kunnen halen in Frankrijk. Dat is vervelend, maar uiteindelijk kunnen we na een half uurtje onderweg. 

Het volgende laadpunt blijkt drukker bezet, waardoor de laadsnelheid helaas blijft hangen rond de 100 kW, eenmaal vol vertrekken we vol goede moed. Wat blijkt echter, al na 180 kilometer moeten we weer stoppen! Met 130 kilometer per uur en zo vol bepakt gaat de range toch harder terug dan verwacht. Ook is het zo dat we bij ieder punt dus flink lang staan, omdat de Model Y toch minstens 95 procent capaciteit wil hebben. Met name boven de 85 procent, neemt het laadvermogen echter flink af tot ongeveer 40 kW. Het gevolg, in plaats van de berekende 4, maken we 5 stops, die ook nog eens langer duren dan verwacht. De heenreis kostte ons in totaal een flinke 16 uur, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Voordelen

Om nog terug te komen op de ruimte in de Tesla, die is echt verbluffend! Alle spullen van vijf personen voor een week, inclusief ski kleding en boodschappen, passen zonder problemen in de Model Y. De dakkoffer ging enkel mee om te skischoenen en bindingen een plek te geven. In de ruime kofferbak zijn er namelijk twee vakken onder de vloer. Waarvan één dusdanig diep en groot dat een weekendtas en twee losse rugtassen met gemak passen. Het andere vak is ideaal om nog wat losse spullen in kwijt te kunnen. Het voordeel van de trunk mag ook duidelijk zijn. De boodschappen die koel moeten blijven kunnen gemakkelijk hierin opgeborgen worden. 

Verder valt op dat het Tesla Superchargernetwerk echt heel goed is. Er is altijd wel een plekje vrij en langs de Franse tolwegen zijn ze meestal ook nog eens geplaatst bij een flink groot tankstation. 250 kW is geen uitzondering en de kosten liggen ergens tussen de 25 en 35 cent per kWh. Positief verrast zijn we ook over de laadsnelheid. Die 250 kW wordt maar kortstondig vastgehouden, toch weet de Model Y een laadsnelheid van boven de 100 kW zeer lang vast te houden, wat simpelweg zorgt voor korte laadstops.

Nadelen

Minder positief zijn we over de routeplanning van Tesla. Eigenlijk hadden we verwacht dat de Model Y ervoor zou kiezen om dus niet naar bijna 100 procent te laden, maar eerder een extra stop in zou lassen om naar 80 procent te laden. Simpelweg omdat die extra 20 procent vaak langer duurt dan van 10 naar 80 procent. zodoende stonden we op de heenweg tot twee keer toe 50 minuten aan een lader. Later hoorden we van Tesla dat je heus wel weg kunt rijden met 80 procent en dat de Tesla dan zelf bedenkt een extra laadstop in te plannen. Liever hadden we echter gezien dat de Model Y dit zelf ook wel had kunnen bedenken. Het hoge verbruik viel daarnaast ook tegen. Uiteraard hadden we verwacht dat een dakkoffer en ski's meenemen zorgt voor een hoger verbruik. Maar meer dan 30 kWh per 100 kilometer bij 130? Dat is bijna het dubbele ten opzichte van zonder dakkoffer. 

Dat Tesla comfortabel is afgeveerd, doet niets af aan het feit dat de demping wel ondermaats is. Grote oneffenheden worden echt keurig verwerkt. Het zijn echter de kleine oneffenheden en ribbelingen in het wegdek waar de Tesla wat door de mand valt. Kleine trillingen in het interieur, stuur en stoelen zijn daardoor constant duidelijk voelbaar. Op het keurige Nederlandse ZOAB asfalt werkt de vering en demping echter voortreffelijk.

De terugreis plannen we toch anders

In het ski dorp gelukkig een laadpaal kunnen vinden, dus volledig opgeladen vertrekken we in de avond richting huis. Omdat we er niet weer 16 uur over willen doen, kiezen we een ander plan van aanpak. Tesla geeft vier laadstops aan en wij kiezen ervoor de snelheid tussen de 110 en 120 km/u te houden. Dit zorgt voor een veel aangenamer verbruik, waarmee we in de praktijk ruim 250 kilometer per keer kunnen rijden. Omdat we 's nachts rijden is het wel even uitzoeken welke Superchargers Tesla voor ons uitzoekt. Leuk dat die naast een McDonald's zijn, maar midden in de nacht heb je daar niet zoveel aan. Gelukkig kun je geplande stops eenvoudig verwijderen en zoekt de Tesla een andere laadplek. De meer rustige rijstijl werpt zijn vruchten af. We houden het inderdaad bij vier stops. Prettiger is echter dat iedere stop ook echt rond die 20 minuten is. Eer dat iedereen heeft getoiletteerd en de koffie op heeft, is de Tesla al weer vol genoeg om te vertrekken. Het gevolg? De totale reistijd wordt van 16 uur teruggebracht naar een ruime 12,5 uur! Over 1.100 kilometer helemaal geen slechte score.

Conclusie

Over de gehele breedte gezien is de Tesla Model Y een zeer prettige reisgenoot gebleken. Met name de ruimte voor personen en spullen is echt verbluffend. Laadstress of range anxiety speelt ook geen enkele rol! In een ander merk EV overigens ook niet, want de Franse tolwegen staan ondertussen vol met snelladers! Wel is het opvallend dat de Model Y ervoor kiest om dus uit zichzelf lange laadstops de houden, terwijl kortere stops efficiënter zijn. Dit bleek uit de terugreis, waar de snelheid lager lag, maar de totale reistijd aanzienlijk korter bleek. Dus ja, een kleine aanpassing vanuit de rijder bleek toch vereist, maar of dat nu zo heel erg is?  

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie