Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Bekijks met de NIO ET5

Auteur Jasper Engel

De NIO ET5 is vooralsnog het kleinste model van de Chinese autofabrikant NIO en drukt meteen een stempel in het middelgrote segment van elektrisch. Waarom? In de eerste plaats kun je door je accu te laten wisselen onderweg sneller dan tanken weer vooruit. In de tweede plaats heeft dit merk een hele handige hulprobot genaamd Nomi op het dasboard en in de derde plaats hebben de designers zichzelf overtroffen. Niet veel modellen zijn zo goed geslaagd qua uiterlijk.

Voor wie denkt dat NIO nieuw is heeft gedeeltelijk wel gelijk. 10 jaar is voor een automerk piepjong. Goed er zijn nog meer piepjonge spelers veelal uit China en dus nog een hele klus om je op een nieuwe markt te onderscheiden. Dat moeten ze ook In Shanghai hebben bedacht dus begonnen ze eerst maar eens naam te maken met een auto speciaal bedoeld om het ronderecord op de Nürburgring te vestigen. In maart 2019 NIO EP9 -en die is elektrisch- geschiedenis op de beruchte Nordschleife Met een tijd van 6:45.90 is dat best indrukwekkend.

Voordelen Nadelen
Standsaard 490 pk en AWD
Accuwisselsysteem
Design
Beenruimte achterin
NOMI alleen nog in Engels beschikbaar
Beperkte regeneratieve remwerking

Design als een echte rijdersauto

De ET5 oogt aerodynamisch en zelfs enigszins minimalistisch. Ook weer zo’n sterk punt van NIO. De hoofddesigner is namelijk Kris Tomasson. En ingewijden kennen zijn naam weer uit de BMW-stal. Dezelfde kenmerken kun je ook wel terugzien op de ET5. Ogend als een pure rijdersauto. Een lage daklijn en verzonken handgrepen met een lage luchtweerstand als resultaat een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van 0,24. Waarmee je dus ook een groter rijbereik hebt. Het interieur is indrukwekkend maar vooral minimalistisch. Hoogwaardige afwerking, een digitaal dashboard bestaande uit twee scherm, een panoramisch glazen voor het ruimtelijke gevoel. Kleine toevoeging is nog wel dat het vriendelijk lachende robotje op het dasboard graag je assistent wil zijn. Compleet met een vleugje humor. De volgens NIO kunstmatige intelligentie van NOMI, NIO’s persoonlijke assistent, is geïntegreerd in de auto en reageert op spraakcommando’s om functies zoals navigatie, klimaatregeling en entertainment te bedienen. Feitelijk niet anders dan Siri of Google. Wij hebben geen echte AI-kenmerken kunnen ontdekken. Leuk is het in elk geval wel en bovendien handig ook.

De NIO ET5 is beschikbaar met verschillende accupakketten, waaronder een 75 kWh- en een 100 kWh-optie. Met de grootste accu haalt de ET5 een rijbereik tot 580 km (WLTP). De elektromotoren leveren een gezamenlijk een vermogen van 489 pk. Van 0 naar 100 km/u in slechts 4,0 seconden. Standaard vierwielaandrijving en een sportief veerkarakter zorgen ondanks het typisch hoge EV-gewicht voor een zelfverzekerde wegligging, zelfs in de bochten. Daartegenover staat dan wel weer dat je oneensheden in de weg goed worden doorgegeven. Voor wie een zwevend tapijt wil, is het beter om even verder te kijken.

Accu wisselen

Nu komt het andere unieke kenmerk. De mogelijkheid om de accu te wisselen bij een NIO Power Swap Station. Door dit systeem, vooralsnog exclusief voor NIO-modellen, is het mogelijk om binnen vijf minuten een volledig opgeladen accu te installeren. Dat gaat verassend eenvoudig en vooral heel snel. Het systeem werkt zo goed dat we Geely -moederbedrijf van Volvo een animatiefilm tegen kwamen die verassend veel overeenkomsten had met het systeem van NIO. Dat is voor consumenten goed nieuws omdat zodra er meer modellen zijn die kunnen wisselen er ook meer wisselstations komen.

NIO heeft inmiddels negen Power Swap Stations in Nederland en nog wat meer in het buitenland. Bekijk het filmpje maar eens om te zien hoe makkelijk dat gaat. Fiscaal is er overigens geen voordeel door de goedkopere 75 kWh accu achteraf te wisselen met de grotere 100 kWh accu. Jammer, maar nog steeds een gave mogelijkheid. Gewoon opladen kan overigens ook gewoon 11 kW thuis of publiek en 140 kW snelladen langs de snelweg.

De NIO ET5 Touring Standard Range (75 kWh heeft een actieradius van 435 km en een vermogen van 490 pk. De consumentenadviesprijs (incl. accu): €63.900. Kies je voor de met Battery-as-a-Service (BaaS) optie betaal je €51.900 + maandelijks abonnement van €169 per maand voor de accu. De Long Range (100 kWh) meet 560 km (WLTP) en heft eveneens een vermogen van490 pk. Incl. accu betaal je €72.900. Kies je voor BaaS blijft het bedrag €51.900 + een hoger abonnement €289 voor de accu.

Een indrukwekkende allrounder

De NIO ET5 laat zien hoe ver de Chinese auto-industrie is gekomen. Of je nu op zoek bent naar een praktische dagelijkse auto of een innovatieve rijervaring, de ET5 combineert het.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie