Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Polestar 4: weg met de achterruit, leve de snelheid

Auteur Caspar van Loo
02 mei 2024

De tweede SUV in het gamma van Polestar is een EV met de aerodynamica van een coupé en de ruimte van een SUV. De snelste productieauto van Polestar tot nu toe heeft designelementen die voor het eerst te zien waren op de conceptauto's van het merk. De Polestar 4 bevindt zich qua afmetingen en prijsstelling tussen de Polestar 2 en de Polestar 3.

Het ontbreken van de achterruit is natuurlijk een designdingetje. De Polestar-ontwerpers wilden een auto maken met een lange, lage coupélijn. Hoe los je dat op zonder dat de bestuurder het overzicht naar achteren verliest, en de passagiers op de achterbank met hun hoofd ingetrokken mogen meerijden? Dan maar geen achterruit, maar wel een achteruitrijcamera op het dak die realtime-beelden weergeeft in de speciale achteruitkijkspiegel. Het ideetje werd al beproefd op de conceptcar. Het resultaat is dat je een veel breder gezichtsveld hebt dan doorgaans in veel andere moderne auto's. De digitale projectie in de spiegel kan worden gedeactiveerd, zodat de bestuurder ook een blik kan werpen op de achterbank als dat nodig is.

Design

De Polestar 4 heeft naast het ontbreken van de achterruit nog een paar designelementen die eerder op de conceptauto’s te zien waren. De meest opvallende zijn de dual blade-koplampen in de Polestar-huisstijl en het verlichte embleem op de neus van de auto. De aerodynamica komt aan zijn trekken met de lage neus, de intrekbare deurgrepen, de frameloze ramen, de aerodynamische blades aan de achterkant en de luchtstroomverbetering rond de achterste lichtbalk. 

De nieuwe SUV heeft een wielbasis van 2.999 mm. De totale lengte van de auto is 4.840 mm, de breedte 2.139 mm en de hoogte 1.534 mm. De royale interieurverhoudingen laten zich vooral gelden op de achterbank (met elektrisch verstelbare leuning). Behalve ruim zitten achterin heb je ook nog de sensatie van het standaard glazen dak dat tot voorbij de hoofden van de inzittenden achterin loopt. Tussen de voorstoelen zit een beeldscherm waarmee de achterpassagiers het systeem voor mediaontvangst en temperatuurregeling kunnen bedienen.

Een of twee elektromotoren

De Polestar 4 is de snelste auto die het merk tot nu toe heeft gemaakt. De sprint van de uitvoering met twee elektromotoren gaat van 0-100 km/u in maar liefst 3,8 seconden. Het basismodel heeft slechts één elektromotor die de achterwielen aandrijft. In 7,1 seconden haal je de 100 km/u.

De Long Range-versies zijn uitgerust met een accu van 100 kWh. Die heeft een vermogen van 400 kW (544 pk), 686 Nm koppel en een voorlopig bereik van maximaal 580 km WLTP. Je kunt zelfs de voorste elektromotor ontkoppelen wanneer je ze niet nodig hebt, om zo het bereik en de efficiency te verbeteren.

De achterwielaangedreven modellen hebben een 200 kW (272 pk) sterke elektromotor die 343 Nm levert. Polestar gaat uit van een voorlopige actieradius van maximaal 610 km WLTP. Beide versies kunnen opladen tot 200 kW DC en 22 kW AC en de laadklep is gemotoriseerd.
De Polestar 4 is voorbereid om bidirectioneel (V2L) te kunnen laden. Deze mogelijkheid wordt op een later moment geactiveerd. Via de standaardwarmtepomp kan de auto profiteren van de omgevingswarmte bij het preconditioneren van het interieur en de accu.

Uitrustingspakketten en upgrades

De snelle nieuwkomer zit standaard goed in de spullen en kan uiteraard worden opgewaardeerd met optiepakketten. Zo biedt het Plus Pack comfort- en technologie-upgrades, waarbij het Plus Pro Pack onder meer 21-inch wielen en subtiele designdetails toevoegt. De Nappa-upgrade kan bovenop het Plus Pack worden besteld en omvat diervriendelijke, nappalederen bekleding plus voorstoelen met ventilatie, massage, comforthoofdsteunen voor en achter, en extra luidsprekers in de hoofsteunen van de voorstoelen.

Het Pilot Pack biedt Pilot Assist met uitgebreide functies. Het Performance Pack verhoogt de performance-look met 22-inch wielen, Brembo-remmen met 4 zuigers, een speciale chassisafstelling en Swedish Gold-afwerking van de remmen, veiligheidsgordels en ventieldopjes. Het kleurengamma is traditioneel met wit, zwart, grijs en blauw, aangevuld met ‘goud’ voor die kopers die met hun Polestar 4 de straten en wegen kleurrijker willen maken.

Prijs en beschikbaarheid

De goedkoopste Polestar 4 met één elektromotor kost € 64.800. Wil je meer vermogen met twee motoren, dan loopt de prijs op naar € 72.800. Met de optiepakketten kun je de auto verder op smaak brengen. Reken op prijzen van € 1.500 tot € 5.500.
De Polestar 4 is nu online te bestellen en kan na de zomer bij je voor de deur staan. 

Caspar van Loo

Caspar van Loo

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie