Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Fisker heeft faillissement aangevraagd. Is het echt over en uit?

Auteur Bas van der Weerd

Is het doek definitief gevallen voor autofabrikant Fisker, die onlangs faillissement heeft aangevraagd? Het bedrijf, opgericht door de vermaarde Deense auto-ontwerper Henrik Fisker, leek met de Ocean aanvankelijk een veelbelovende speler in de markt voor elektrische auto's. Helaas is het nu toch bezweken onder financiële druk en productieproblemen. Is het faillissement een noodzakelijke stap naar de wederopstanding, of valt het doek definitief?

Een bijzonder hobbelige rit

Fisker Automotive, opgericht in 2007, heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Het bedrijf lanceerde in 2012 de Fisker Karma, een plug-in hybride sportwagen die de aandacht trok met zijn opvallende en bijzonder fraaie design. Het lijkt een herhaling van zetten, want in 2013 ging Fisker door financiële problemen en productieproblemen failliet.

De Fisker Karma zelf is trouwens ‘geadopteerd’ door Karma Automotive, een Amerikaans bedrijfje dat na veel omzwervingen en uitdagingen in handen kwam van Chinese beleggers kwam. Karma Automotive heeft de auto vernieuwd en omgedoopt tot Revero en produceert deze nu in kleine aantallen. Verder is er ook een volledig elektrische, bijzonder krachtige variant genaamd Drako GTE op de markt gebracht. Het Amerikaanse Drako Motors vraagt meer dan een miljoen dollar voor deze elektrische hypercar. Of ze hem daadwerkelijk verkopen is ons niet duidelijk. Aan het ontwerp van Fisker zal het niet liggen, dat is niet alleen weergaloos maar ook tijdloos. Ook ruim vijftien jaar na de onthulling van de Fisker Karma is het - evenals de Drako GTE en Karma Revero - nog steeds een moderne en prachtige auto om te zien.

Nu weer terug naar Fisker zelf: Er volgde een doorstart onder de naam Fisker Inc., waarbij men de focus op volledig elektrische voertuigen legde. De fraai ogende Fisker Ocean SUV werd in 2020 onthuld en leek dé grote belofte voor een succesvolle comeback. Ook de daarna aangekondigde modellen leken (en lijken) best wel veelbelovend.

Wat dat betreft heeft Henrik Fisker, die ook auto’s voor BMW, Aston Martin en Ford heeft ontworpen, genoeg in huis. Hij heeft trouwens ook gewerkt aan het initiële ontwerp van de Tesla Model S.

Fisker Ocean SUV 4x

De val van de Fisker Ocean

De Ocean SUV, een elektrische SUV met een futuristisch design en beloofde actieradius van meer dan 600 kilometer, leek aanvankelijk heel veelbelovend de redding voor Fisker. Alleen liepen zowel de productie behoorlijk wat vertraging op. Dat is nooit gunstig voor het kostenplaatje. De kosten liepen sowieso al aardig op, waardoor het bedrijf in financiële moeilijkheden raakte. Ondanks investeringen en pogingen om de productie te versnellen, bleek het tij niet meer te keren. Eergisteren vroeg Fisker faillissement (pdf) aan.

Wat ging er allemaal mis?

Uiteraard heeft een faillissement van een bedrijf als Fisker meerdere oorzaken. Ten eerste kampte het bedrijf al langer met financiële problemen, ondanks investeringen en een positieve ontvangst van de Ocean SUV.

Dat is op zich natuurlijk geen bijzondere situatie voor een bedrijf dat als een soort van start-up opereert. Je leeft op geleend geld, moet hard knokken om het product in productie te krijgen en pas nadat de productie een tijdje volop kan draaien, kun je aan het woord ‘winst’ gaan denken. Maar daar worden de problemen natuurlijk niet minder van.

Daarnaast waren er nogal wat vertragingen en problemen in de productie. Die zorgen niet alleen voor extra kosten, door die vertraging kwamen de inkomsten ook nog eens later binnen.

Die vertraging zorgde ook dat de Ocean op de markt kwam op een moment dat de concurrentie in dat segment al enorm was toegenomen. De merken en andere start-ups moeten hier vechten om marktaandeel. Bovendien waren er op dat moment wereldwijd ook aardig wat onzekere economische omstandigheden. Die maken het voor start-ups als Fisker extra moeilijk om te overleven.

Helaas ging het met de verkoop van de Fisker Ocean ook niet bepaald vlekkeloos. Omdat er aanvankelijk ontzettend veel pre-orders waren dacht Fisker dat het mogelijk was om de auto alleen online verkopen. Toen dat niet voldoende bleek, moest het bedrijf alsnog een dealernetwerk gaan opzetten. Helaas was het toen al te laat want afgelopen voorjaar was het geld al zo goed als op. Toen vielen ook de eerste ontslagen en werd het bedrijf noodgedwongen van de beurs in New York gehaald nadat de waarde van de aandelen meer dan gedecimeerd was.

Daarnaast waren er ook wat problemen met de Fisker Ocean zelf. De software haperde nogal en de bijzonder kritische review van de bekende Youtuber Marques Brownlee (MKBHD) was ook een dingetje. Verder waren er ook wat problemen met de remmen. Daarvoor is de Ocean nog steeds in onderzoek bij de NHTSA (de Amerikaanse RDW). Op Techcrunch is ook te lezen dat het bij Fisker Inc behoorlijk schortte aan de sales en after-sales. Alles was er op gericht om de Ocean op de markt en in productie te krijgen, verder werd bijna nergens op gelet.

Is er nog een toekomstperspectief?

En zo lijkt het er dus op dat we de Ocean, waarvan de leveringen hier net een beetje op gang kwamen, voorlopig een zeldzame verschijning zal blijven. Er zijn er in Nederland ongeveer 80 geregistreerd. Hierboven nog wat foto’s van de Fisker Ocean, om hem nog even vers op het netvlies te hebben.

Het is nog volstrekt onduidelijk wat de toekomst voor Fisker in petto heeft. Er zijn verschillende scenario's mogelijk, zoals een overname door een ander bedrijf, een doorstart met nieuwe investeerders of een volledige liquidatie.

Fisker heeft de afgelopen maanden natuurlijk al naarstig gezocht naar investeerders en samenwerkingspartners (zoals Nissan) maar dat liep op niets uit. Maar wie weet biedt het faillissement meer mogelijkheden omdat het bedrijf daardoor mogelijk wat van zijn schulden af kan komen. Daar zullen de schuldeisers niet blij mee zijn maar het is soms de enige manier om een bedrijf weer op de rit te krijgen.

Wake-up call

Wat er ook gebeurt, het faillissement van Fisker moeten we als een serieuze wake-up call voor de elektrische auto-industrie beschouwen. Er zullen de komende jaren ongetwijfeld nog meer van dit soort start-ups omvallen. Het faillissement laat in ieder geval zien dat de combinatie van een gerenommeerde ontwerper, een veelbelovend product en torenhoge ambities nog geen garantie voor succes is. 

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie