Ethiopië deed de ICE's in de ban. Hoe ging dat tot dusver?
In een gedurfde zet om de klimaatverandering te bestrijden en de luchtkwaliteit te verbeteren, heeft Ethiopië als eerste land ter wereld de import van auto's met verbrandingsmotoren (ICE's) verboden. Een radicale maatregel, die wereldwijd de wenkbrauwen deed fronsen. Dat verbod kwam begin dit jaar. Nu we ongeveer een half jaar verder zijn, zijn we benieuwd hoe de transitie naar elektrische mobiliteit daar tot nu toe verloopt. We konden niet even ter plekke gaan kijken maar gelukkig is er online aardig wat informatie te vinden, welke we hebben samengevat.
Een elektrische toekomst voor het vervoer in Ethiopië
De Ethiopische overheid heeft een duidelijke visie: een schoner en groener transportsysteem. Om deze visie te realiseren, heeft ze een reeks maatregelen genomen om de adoptie van volledig elektrische voertuigen te stimuleren. Belastingvoordelen, investeringen in laadinfrastructuur en plannen voor lokale productie van EV's en accu's zijn slechts enkele voorbeelden van hoe Ethiopië de weg vrijmaakt voor een elektrische toekomst.
Gemengde reacties
Het verbod op ICE-voertuigen heeft uiteraard geleid tot gemengde reacties. Milieuactivisten en voorstanders van schone energie juichten het besluit toe, terwijl auto-importeurs en mensen die afhankelijk zijn van traditionele voertuigen zich zorgen maakten over de gevolgen. Het feit dat zelfs diplomaten zich aan het verbod moeten houden, heeft ook tot de nodige discussies geleid.
De eerste resultaten zijn duidelijk zichtbaar
Maar er werd begin dit jaar ook een verbod op voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE’s) ingesteld. Dat verbod op ICE-voertuigen heeft al een merkbare impact gehad. In de hoofdstad Addis Abeba is een duidelijke toename te zien in het aantal elektrische auto's op de weg. Ook het openbaar vervoer wordt steeds vaker geëlektrificeerd, met elektrische bussen en taxi's die hun intrede doen. De luchtkwaliteit in de stad is merkbaar verbeterd, en de CO2-uitstoot is aanzienlijk verminderd.
Importdoelen zijn verdrievoudigd
Het succes van het beleid is zelfs overweldigend. De Ethiopische overheid heeft haar streefcijfers voor de import van elektrische voertuigen bijna verdrievoudigd, nadat de oorspronkelijke doelen voor 2030 in minder dan twee jaar zijn bereikt. Er rijden in Ethiopië nu al meer dan 30.000 elektrische voertuigen in het land. Dat klinkt veel maar vergeet niet dat het land ook meer dan honderd miljoen inwoners heeft. Maar de Ethiopische overheid heeft vanwege het succes de doelen nog een stevig naar boven bijgesteld. In plaats van de eerder geplande 148.000 elektrische auto's en 48.555 elektrische bussen, is het nieuwe doel voor 2030 nu een indrukwekkende 439.000 elektrische voertuigen op de weg te krijgen.
Belastingvoordelen en lokale productie stimuleren de groei
Deze snelle groei is mede te danken aan de aantrekkelijke belastingvoordelen die de overheid heeft ingevoerd. Onderdelen voor elektrische voertuigen kunnen belastingvrij worden geïmporteerd, terwijl gedeeltelijk geassembleerde EV's die in Ethiopië worden afgemonteerd slechts 5% importbelasting betalen.
Daarnaast investeert de overheid in de uitbreiding van de laadinfrastructuur, met plannen voor duizenden laadstations in het hele land. Ook de lokale productie van elektrische voertuigen wordt aangemoedigd, zoals blijkt uit de samenwerking met het Chinese bedrijf Golden Dragon voor de assemblage van elektrische minibussen. Gezien het feit dat we heel veel nieuws over de ICE-ban in de Chinese media vonden, vermoeden we dat de Ethiopische regering hoopt dat de Chinese autofabrikanten de stap naar het Afrikaanse land willen wagen. Maar er worden ook eigen elektrische autofabrieken gebouwd.
Uitdagingen blijven bestaan
Deze combinatie van factoren heeft geleid tot een onverwachte vraag naar elektrische voertuigen in Ethiopië, en er is de regering uiteraard veel aan gelegen om te zorgen dat deze positieve trend wordt voortgezet. Want hoewel de eerste resultaten dus bijzonder positief zijn, zijn er ook genoeg uitdagingen. De hoge aanschafprijs van EV's blijft een struikelblok voor veel Ethiopiërs, en de beschikbaarheid van laadpalen buiten de grote steden is nog beperkt. Bovendien bestaat er bezorgdheid over de impact van het verbod op de automobielindustrie en de werkgelegenheid, ook al zijn er dus plannen om veel van die elektrische auto’s in eigen land te gaan bouwen.
Een voorbeeld voor Afrika en de rest van de wereld?
Ondanks de uitdagingen heeft Ethiopië de ambitie om een voorbeeld te zijn voor andere Afrikaanse landen, en misschien zelfs voor de rest van de wereld. Met verdere investeringen in laadinfrastructuur, lokale productie en betaalbare EV-opties zou Ethiopië wel eens een koploper kunnen worden in de wereldwijde transitie naar elektrische mobiliteit.
Uiteraard is er nog een lange weg te gaan. Het land zal de komende jaren enorme bedragen moeten blijven investeren in infrastructuur en technologie om ervoor te zorgen dat de overstap naar EV's voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. Maar met zijn gedurfde besluit om ICE-voertuigen in de ban te doen, heeft Ethiopië in ieder geval een duidelijk statement gemaakt: ook in Afrika is de toekomst elektrisch.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford