Xpeng werkt aan klantgerichte software-update
De elektrische voertuigen evolueren met een ongekende snelheid, gedreven door zowel technologische innovatie als de toenemende vraag naar nog betere, zuinigere, luxere en duurzame oplossingen. De Chinese fabrikant, die zich tot doel heeft gesteld om met onder anderen de P7 en G9 een substantieel marktaandeel van de Europese markt te veroveren, toont een unieke benadering van klantbetrokkenheid en softwareontwikkeling. Recentelijk heeft Xpeng namelijk aangekondigd om duizend Europese eigenaren van deze modellen te betrekken bij een bètatest voor een belangrijke software-update. Een dergelijke toewijding aan een optimale gebruikerservaring is niet alleen mooi om te zien, het zou bedrijf op den duur ook een aantal interessante voordelen kunnen opleveren.
Alles in het teken van een optimale rijervaring
Hoe mooi is het dat een autofabrikant gebruikers actief betrekt bij de verdere ontwikkeling van technologieën die hun dagelijkse rijervaring kunnen verbeteren. Deze strategie getuigt van een verregaand begrip van de noodzaak om te luisteren naar de eindgebruikers, wiens feedback van onschatbare waarde is voor het finetunen van functies en systemen.
De aankomende software-update van Xpeng voor de elektrische modellen P7 en G9 brengt aanzienlijke verbeteringen aan de rijervaring en de functionaliteit van deze voertuigen. De software-update van Xpeng moet verbeteringen op meerdere fronten brengen. De geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), een verbeterde adaptieve cruise control (ACC), en geoptimaliseerde rijbaanondersteuning (LSS), om maar een paar voorbeelden te noemen. De update, die is ontwikkeld op basis van feedback van Europese klanten en journalisten, richt zich onder anderen op de volgende aspecten:
- Adaptieve Cruise Control (ACC): Verfijningen zorgen voor comfortabeler langeafstandsreizen door het verminderen van onnodige vertragingen en het bieden van een natuurlijker afstandsgevoel tot de voorligger.
- Bestuurdersmonitor (DSM): Aanpasbare gevoeligheidsniveaus voor betere afstemming op de voorkeuren van de bestuurder.
- Verkeerslichtdetectie: Verbeterde zichtbaarheid van de status van verkeerslichten op het display van de bestuurder.
- Automatische Rijbaanwisselassistent (ALC) en Rijbaanondersteuning (LSS): Verbeterde detectie voor rijbaanwisselingen en verfijnde waarschuwingen om de bestuurder te assisteren.
- Optimalisatie van rijgedrag: Fijnere afstemming van acceleratie en vertraging in reactie op het verkeer, voor een soepelere rijervaring.
- Vermindering van geluiden en meldingen: Een rustigere rijervaring door het terugdringen van functionele geluiden en visuele meldingen.
- Intelligente grootlichtassistent (IHB): Nauwkeurigere detectie van tegenliggers voor een efficiënt gebruik van het grootlicht.
- Bluetooth audiokwaliteit: Verbeterde geluidskwaliteit voor telefoongesprekken.
- Weergave actieradius: Keuze tussen weergave in kilometers of als percentage voor de resterende actieradius.
- Navigatie en zoeken naar laadpunten: Verbeterde functionaliteit voor het zoeken naar laadstations met filteropties op laadvermogen.
- 360 Graden-camerabeeld (AVM): Verbeterd zicht rondom de auto voor het minimaliseren van parkeerschade.
- Klimaatregeling: Efficiëntere ontwaseming voor snellere verbetering van het zicht.
De definitieve versie van de update (4.4.0) wordt later deze maand uitgerold.
Collaboratieve interactie
Dit initiatief van Xpeng is een van de manieren waarop de Chinese autofabrikant de grenzen wil verleggen in de ontwikkeling van slimme, verbonden voertuigen. Een aanpak, waarbij de relatie tussen autofabrikanten en hun klanten evolueert van een traditionele leverancier-klant dynamiek naar een meer collaboratieve, participatieve interactie. Dit kan van essentieel belang zijn voor het verhogen van de klanttevredenheid en -loyaliteit. Bovendien draagt het ook bij aan de versnelde innovatie binnen de sector.
Voordeel van de over-the-air (OTA) updates wordt nóg groter
Een essentieel onderdeel van deze ontwikkeling is natuurlijk de over-the-air (OTA) updatefunctie. Hiermee kunnen de voertuigen van Xpeng software-updates ontvangen zonder dat de eigenaar naar een dealer of werkplaats hoeft te gaan. Deze updates zijn een gamechanger in de auto-industrie gebleken. Voertuigen kunnen op die manier voortdurend worden verbeterd met de nieuwste functies en optimalisaties zonder fysieke tussenkomst.
En dat kan dus op een heel gebruikersvriendelijke wijze. Het betrekken van klanten bij de bètatest van zo’n update is daarom een heel slimme manier om gebruikersfeedback en technologische vooruitgang hand in hand laten gaan om de rijervaring te verbeteren. Eigenlijk zou het initiatief van Xpeng als model voor alle andere fabrikanten kunnen dienen.
Xpeng is gelukkig niet de enige
Gelukkig doet een aantal autofabrikanten dit ook al. Tesla bijvoorbeeld, met het Early Access Program". Ook Ford, dat in het verleden gebruikers heeft uitgenodigd om deel te nemen aan bètatests voor zijn mobiele apps en infotainmentsystemen. Volkswagen lanceerde voor zijn ID. serie software-updates die voorafgaand aan een brede release door een groep gebruikers werden getest.
Maar wat betreft het verzamelen van gebruikersfeedback zijn Tesla en Xpeng de enige fabrikanten die zo duidelijk zijn over de opzet en openheid van het proces. Logisch, het belang van klantfeedback in het ontwikkelingsproces is immers van groot belang. Daarmee kunnen updates van een zo groot mogelijke waarde voor de gebruikers zijn. En hoe meer de gebruikers dat beseffen, hoe meer en betere feedback ze zullen geven, hoe beter de auto’s daardoor kunnen worden én hoe meer gebruikers vervolgens ambassadeurs van dat merk worden.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford