Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Xiaomi bevestigt Europese marktintroductie EV’s in 2027

Xiaomi bevestigt Europese marktintroductie EV’s in 2027

Auteur Bas van der Weerd

Xiaomi stapt vanaf 2027 officieel in de Europese automarkt. Het Chinese technologiebedrijf, bij ons vooral bekend van smartphones en smart home-producten, wil dan zijn elektrische modellen ook hier aanbieden. President Lu Weibing gaf eerder dit jaar in een gesprek met de Chinese zakenwebsite Jiemian tijdens het Mobile World Congress in Barcelona aan dat Xiaomi in 2027 officieel de stap naar Europa wil zetten. Deze timing werd op 19 augustus, bij de presentatie van de kwartaalresultaten en de daaropvolgende earnings call, nogmaals bevestigd. 

Sterke vraag op thuismarkt

In China is de belangstelling voor Xiaomi’s elektrische modellen ongekend. De sportieve sedan SU7 en de grotere SUV YU7 werden direct na introductie in enorme aantallen gereserveerd. Alleen al voor de YU7 werden 240.000 reserveringen geplaatst in de eerste 18 uur. De levertijden lopen inmiddels op tot meer dan een jaar.

Ook op technisch vlak laat Xiaomi zien dat het zich met de gevestigde orde kan meten. De SU7 Ultra vestigde een record op de Nürburgring voor een productie-EV en geldt daarmee als hét visitekaartje voor het merk. Maar het echte verkoopvolume komt van de YU7 SUV. En wellicht nog meer van de modellen die nog zullen volgen. Daarover is overigens nog niets concreets bekendgemaakt.

Maar die massale vraag verklaart wel waarom Xiaomi pas in 2027 ruimte ziet om de overstap naar Europa te maken: de productiecapaciteit in China is voorlopig nodig om de eigen markt te bedienen.

Eigen 800-volt architectuur als basis

Naast het absoluut fraaie uiterlijk is ook het eigen 800-volt platform een van de belangrijkste troeven van het Chinese merk. Deze architectuur maakt hoge laadsnelheden en efficiënte aandrijving mogelijk. In de praktijk betekent dit kortere laadtijden en een betere vermogensafgifte.

Bijvoorbeeld de YU7 Max beschikt over een aandrijving van 508 kW, waarmee hij direct concurreert met elektrische SUV’s van Tesla, Hyundai en de Duitse premiummerken. Met deze technologie positioneert Xiaomi zich nadrukkelijk in het middensegment en hoger, waar prestaties en laadtijden doorslaggevend zijn.

Xiaomi EV’s in 2027 naar Europa

Voorbereidingen in Europa

Xiaomi bereidt de komst naar Europa zorgvuldig voor. In de buurt van München is een nieuw R&D-centrum in aanbouw, waar onder meer voormalige BMW-ingenieurs aan boord zijn gehaald. Hun opdracht: de modellen aanpassen aan Europese regelgeving, veiligheidsnormen en laadinfrastructuur.

Daarmee geeft Xiaomi het signaal dat het niet gaat om een symbolische export, maar om een structurele aanwezigheid. Het bedrijf lijkt in eerste instantie te mikken op landen waar de EV al aardig is ingeburgerd en een goed ontwikkelde laadinfrastructuur aanwezig is, zoals Duitsland, Nederland en Scandinavië.

Marktstrategie en uitdagingen

De stap naar Europa komt met uitdagingen, en dan hebben we het nog niet eens over de importheffingen voor Chinese elektrische auto’s. De beschikbaarheid zal een groter probleem vormen. De vraag in China overstijgt nog altijd de productiecapaciteit, waardoor Xiaomi in eigen land al moeite heeft om tijdig te leveren. Voor een succesvolle entree in Europa zal uitbreiding van productie onvermijdelijk zijn.

Daar komt bij dat de concurrentie hevig is. Tesla blijft een gevestigde naam, terwijl ook merken als BYD, Volkswagen, BMW, Hyundai en Kia fors investeren in hun elektrische portfolio. Xiaomi moet zich onderscheiden met een scherpe prijsstelling en technologische vernieuwing. Het merk staat in consumentenelektronica immers bekend om het koppelen van producten en ecosystemen. Een elektrische auto die direct integreert met smartphone en smart home zou een onderscheidend voordeel kunnen opleveren.

Gaat Xiaomi de Europese markt in beroering brengen?

Daar is bijna geen twijfel over. De komst van Xiaomi zal het speelveld ongetwijfeld in beweging zetten. De auto’s zijn zowel qua design als techniek en prijs concurrerend. Ook de koppeling met de smart home-producten van Xiaomi kan een verkoopargument zijn.

Xiaomi zal het prijsverschil tussen Chinese merken en Europese producenten en de druk op Europese fabrikanten nog meer doen toenemen om hun elektrische modellen goedkoper te maken.

Daarmee levert Xiaomi meer dan alleen auto’s. De komst van het Chinese merk zal een nieuwe dynamiek in de markt brengen, waar prijs, technologie en ecosysteem steeds nadrukkelijker samenkomen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie