Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volvo lanceert Energy Solutions

Auteur Arjan Hordijk
04 november 2023

Wie dacht dat automerken enkel auto's produceren heeft het mis. Er zijn steeds meer merken die verschillende nevenactiviteiten ontplooien. Waaronder dus ook Volvo. Eerder kwam het Chinees/Zweedse bedrijf al met een oplossing om elektrisch rijden onder vrachtwagens aantrekkelijker te maken. Nu lanceert Volvo Cars Energy Solutions. Volgens eigen zeggen om "het klimaatpotentieel van elektrische auto's te vergroten". Mooie marketing taal, maar wat is het nu eigenlijk?

volvo en elektrisch rijden

Volgens Volvo zijn elektrische auto's een belangrijke stap op weg naar een duurzame samenleving. Daarom heeft Volvo ook als doel om vanaf 2030 een fabrikant te zijn die enkel elektrische auto's produceert. Dit komt er volgens Volvo op neer dat er halverwege volgend decennium waarschijnlijk minstens een miljoen elektrische Volvo's op de weg rijden. Uiteraard heeft dit een flinke aanslag op het energienet tot gevolg, want al die auto's moeten dus wel voorzien worden van voldoende stroom. In totaal zal de Volvo vloot alleen al wereldwijd rond de 50 GWh aan energie bezitten. Ter vergelijk: Nederland verbruikt dagelijks rond de 13 gigawatt aan energie. Volgens Volvo is het dus al tijd om te denken aan de volgende stap.

V2G met Energy Solutions

Juist deze grote vraag naar energie is waar volgens Volvo Energy Solutions om de hoek komt kijken. Uiteindelijk moet dit een platform worden van waaruit Volvo verschillende technologieën en diensten vanuit wil aanbieden. Te starten dus met V2G, oftewel bidirectioneel laden. In de praktijk komt dit er op neer dat een elektrische auto extra accustroom kan teruggeven aan het elektriciteitsnet of huishouden (Vehicle to Grid). Tijdens piekuren kunnen auto's dan meer balans bieden aan de netwerk, door dus terug te leveren. Volvo's nieuwe EX90 is bijvoorbeeld al voorzien van de nodige hardware om dit mogelijk te maken.

Wat er dan nieuw?

Deze techniek is niet per se nieuw overigens. Er zijn al meerdere merken die deze vorm van terugleveren aan kunnen bieden. Nieuw is echter wel dat Volvo nauw samenwerkt met een energiebedrijf, Göteborg Energi Nät AB, om dus een volledig pilotprogramma op te zetten. Het doel mag duidelijk zijn, wat is het effect van V2G op het lokale energienetwerk en hoe kunnen we dit het beste integreren in het thuisnetwerk van de klant. Uiteindelijk hoopt Volvo er natuurlijk op de diensten binnen heel Zweden mogelijk te maken. Om uiteindelijk binnen heel Europa een soort extra oplaad- en energieopslagnet aan te kunnen bieden.

Nadelen?

Klinkt als een uitermate goed plan natuurlijk. Op momenten dat zonnepanelen financieel niets opleveren, de auto laden, om op een later moment weer terug te leveren. In de praktijk is dit ook goed mogelijk, zeker omdat een gemiddelde dagelijkse rit volgens Volvo maar 10 kWh aan stroom verbruikt. 90 procent van de ritten kost zelfs minder dan 20 kWh aan energie. Toch zitten er batterij technisch nog wel wat haken en ogen aan dit idee. Een accu voelt zich het meest prettig rond 50 procent van diens capaciteit. Daarom limiteren veel merken het snelladen (DC) ook buiten de 20 en 80 procent. Daarbovenop komt nog eens dat een accu maar een beperkt aantal laadcycli heeft in de levensduur. Vandaar dat fabrikanten garantie geven op de leeftijd van de accu, gekoppeld aan het aantal kilometers. Vaak blijven zij daarmee binnen het maximaal aantal laadcycli. Wanneer er echter geladen en ontladen wordt, zonder te rijden komt die maximale kilometerstand garantie wel in het geding. Er zijn op dit moment dan ook nog geen merken die garantie geven op het aantal laadcycli. Zo ook Volvo niet. De vraag is dus wel, of dit zo blijft.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie