
Upstream 2024 Global Automotive Cybersecurity Report: cybercriminaliteit ontwikkelt zich zorgwekkend
In de hedendaagse, snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen brengt technologische vooruitgang niet alleen innovatie en duurzaamheid. Er zijn ook voortdurend nieuwe uitdagingen op het gebied van cyberveiligheid. Het recent gepubliceerde Upstream 2024 Global Automotive Cybersecurity Report belicht de groeiende zorgen over cybercriminaliteit binnen de EV-industrie. Dit uitgebreide rapport onthult een aanzienlijke toename in de frequentie en complexiteit van cyberaanvallen op de automobielsector, een trend die zowel autofabrikanten als eigenaren van elektrische auto's op scherp zet.
Groei van georganiseerde cybercriminaliteit
Het rapport benadrukt de verontrustende groei van georganiseerde cybercriminaliteit, met een specifieke focus op 'black hat'-hackers. Deze criminelen, vaak opererend vanuit de schaduwen van het deep en dark web, richten hun pijlen op de automotive sector met een alarmerende toename in de handel van gestolen data en hacking-tools. Deze ontwikkelingen vormen een aanzienlijk risico voor de veiligheid en privacy van EV-eigenaren en roepen op tot dringende actie.
De belangrijkste bevindingen uit het rapport
- Toename van cyberaanvallen
In 2023 werd een verdubbeling waargenomen in het aantal grootschalige cyberaanvallen gericht op de automotive sector. De urgentie van het probleem wordt dus steeds groter. - Dominantie van Black Hat-actoren
De strijd tegen cybercriminaliteit complexer wordt steeds complexer doordat de meerderheid van deze aanvallen wordt uitgevoerd door goed georganiseerde criminele groepen met geavanceerde technische vaardigheden. - Bedreigingen uit het web
De noodzaak voor verscherpte beveiligingsmaatregelen wordt nog eens onderstreept door een duidelijke toename in cyberactiviteiten gericht op de automotive sector vanuit het ‘deep’ en ‘dark’ web.
Proactieve en flexibele aanpak vereist
Het rapport pleit voor een proactieve en flexibele aanpak van cybersecurity, waarbij het benadrukt dat een geïntegreerde benadering van cybersecurity essentieel is. Cybersecurity moet gezien worden als een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering en risicobeheer binnen de automobielsector. Dit vereist continue monitoring, evaluatie en aanpassing van beveiligingsstrategieën om gelijke tred te houden met de evoluerende dreigingen.
Potentiële risico's voor EV-eigenaren
Het rapport wijst op verschillende specifieke risico's voor eigenaren van elektrische auto's, waaronder diefstal van voertuigen door het hacken van beveiligingssystemen, manipulatie van het accusysteem met potentieel brandgevaar, privacyschendingen door het stelen van locatiegegevens en rijgedrag, en zelfs ransomware-aanvallen die eigenaren kunnen dwingen te betalen om hun voertuig weer in gebruik te kunnen nemen.
Om deze risico's te verminderen, benadrukt het rapport het belang van bewustzijn en proactieve beveiligingsmaatregelen door EV-eigenaren. Dit omvat het gebruik van sterke wachtwoorden, regelmatige software-updates, voorzichtigheid met onbekende wifi-netwerken, en de installatie van beveiligingssoftware zoals firewalls en antivirusprogramma's. Daarnaast is het essentieel voor eigenaren om alert te blijven op verdachte activiteiten rondom hun voertuig.
Wake-up call
Het Upstream 2024 Global Automotive Cybersecurity Report is ook een flinke wake-up call voor zowel de industrie als consumenten. De toenemende connectiviteit en complexiteit van elektrische auto's vereisen een ongekende focus op cybersecurity. Dit rapport onderstreept het belang van een gezamenlijke inspanning om de digitale veiligheid van onze voertuigen te waarborgen en om de uitdagingen van cybercriminaliteit in de EV-industrie het hoofd te bieden. Je kunt het 138 pagina’s tellende rapport hier opvragen. Het kost niets, maar je moet wel een e-mailadres achterlaten.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford