Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Succes Xiaomi SU7 overtreft verwachtingen, productiedoelen bijgesteld

Auteur Bas van der Weerd
29 juni 2024

De Xiaomi SU7, de eerste elektrische SUV van het Chinese techbedrijf, is amper een paar maanden op de markt en nu al een doorslaand succes. De vraag naar deze elektrische nieuwkomer is zo groot dat Xiaomi de productiedoelen flink heeft moeten bijstellen. Eerder schreven we al over de ambitieuze entree van Xiaomi in de EV-markt met de veelbelovende SU7 en het feit dat deze duizenden euro's goedkoper en minstens zo goed zou kunnen zijn dan de Tesla Model 3. Nu blijkt dat de werkelijkheid de verwachtingen zelfs overtreft.

Van 10.000 naar meer dan 120.000 eenheden per jaar

Oorspronkelijk mikte Xiaomi op een productie van 10.000 exemplaren van de SU7 in juni 2024. Maar met meer dan 100.000 bestellingen en inmiddels al meer dan 20.000 leveringen (eind mei), heeft het bedrijf de doelstellingen drastisch verhoogd. Nu wordt er gemikt op een jaarlijkse productie van maar liefst 120.000 exemplaren.

Xiaomi's aanvankelijke productiedoel van 10.000 SU7’s tot en met juni 2024 bleek al snel te conservatief. De vraag naar de elektrische SUV overtrof alle verwachtingen, met meer dan 100.000 geplaatste orders en meer dan 20.000 leveringen binnen de eerste 43 dagen. Xiaomi heeft, om aan deze enorme vraag te voldoen, de productiedoelen drastisch bijgesteld naar 120.000 exemplaren. Alleen al dit jaar wil Xiaomi in totaal 100.000 exemplaren van de SU7 afleveren.

Om deze ambitie waar te maken, is Xiaomi begonnen met het implementeren van een tweede productieshift in de fabriek in Peking, waardoor de dagelijkse productietijd wordt verdubbeld en de maandelijkse productiecapaciteit naar bijna 20.000 voertuigen kan stijgen. In verband hiermee zet Xiaomi zijn toeleveranciers ook onder druk om hun productie op te voeren.

Deze enorme vraag is waarschijnlijk te danken aan de combinatie van een aantrekkelijk prijskaartje (vanaf zo'n €27.000 in China), een ruime actieradius, het moderne design én de goede reputatie van Xiaomi in eigen land. Het merk heeft een trouwe schare fans gecreëerd door een sterke community rond zijn producten op te bouwen en dat is natuurlijk de ideale basis om een nieuw product te lanceren.

Innovatief productieproces

Xiaomi zet sterk in op innovatie, ook in het productieproces van de SU7. Het bedrijf claimt de enige Chinese autofabrikant te zijn die zelf ontwikkelde spuitgietmachines en legeringen gebruikt. Deze technologie, waarbij grote onderdelen in één keer worden gegoten in plaats van samengesteld uit meerdere stukken, is naar eigen zeggen baanbrekend. Tesla heeft overigens aangekondigd soortgelijke technologie te willen gaan gebruiken. Het resulteert in een lichtere, sterkere en stiller auto, met een langere levensduur. Een voorbeeld hiervan is de achtervloer van de SU7, die uit één gegoten stuk bestaat en 17% lichter is dan een traditionele vloer.

Bovendien heeft Xiaomi een geavanceerd AI-systeem ontwikkeld dat het gietproces optimaliseert, wat leidt tot een hogere kwaliteit en efficiëntie. De fabriek in Peking is grotendeels geautomatiseerd met meer dan 700 robots en 181 autonome mobiele robots die onderdelen transporteren. Met een productiecapaciteit van 40 auto's per uur is Xiaomi klaar om de groeiende vraag naar de SU7 bij te benen.

Daagt Xiaomi nu zelfs Porsche uit op de Nürburgring?

Maar Xiaomi heeft nog meer ambities. Er gaan bijvoorbeeld al enige tijd geruchten dat het bedrijf werkt aan een high-performance versie van de SU7, met als doel het ronderecord van de Porsche Taycan op de beruchte Nürburgring te verbreken. Er zijn zelfs al wat beelden opgedoken van een gecamoufleerde SU7 die op het circuit wordt getest. Mocht Xiaomi erin slagen dit record te verbreken, dan zou dat een enorme boost zijn voor het imago van het merk. Het zou een enorme prestatie zijn voor een relatieve nieuwkomer in de automobielindustrie om een dergelijk prestigieus record te kunnen vestigen.

Levensduur ‘voorbij de industriestandaarden’

Xiaomi benadrukt dat de SU7 gebouwd is om de tand des tijds te doorstaan. Hoewel er aanvankelijk berichten waren over een geplande levensduur van 150.000 tot 200.000 kilometer, heeft Xiaomi verduidelijkt dat dit enkel slaat op de testauto's die intensief worden gebruikt om de duurzaamheid te waarborgen. Voor productiemodellen belooft Xiaomi een veel langere levensduur die ‘de industriestandaarden overtreft’. Dit mede dankzij de innovatieve productiemethoden en hoogwaardige materialen die in de SU7 worden gebruikt.

Twee nieuwe modellen in aantocht

En alsof dat nog niet genoeg is, heeft Xiaomi ook nog twee nieuwe elektrische modellen in de pijplijn. Het eerstvolgende model van Xiaomi, de MX11, wordt gezien als een directe concurrent voor de Tesla Model Y. Qua design zou hij sterk op de SU7 lijken, maar is een stuk hoger, net zoals het verschil tussen de Tesla Model 3 en Model Y. Die Xiaomi MX11 zou misschien al eind dit jaar op de markt komen. Het daaropvolgende model van Xiaomi is nog enigszins in nevelen gehuld maar zou een stuk goedkoper moeten zijn en betaalbaardere accu’s van Sunwoda krijgen.

Europese lancering onzeker

Ondanks al dit goede nieuws blijft het onduidelijk of en wanneer de Xiaomi SU7 (en de andere modellen) naar Europa zullen komen. Mogelijk spelen homologatiekwesties en productiecapaciteit een rol. Bovendien zouden de nieuwe EU-importheffingen op Chinese auto's de prijs van de SU7 in Europa flink kunnen opdrijven, waardoor het prijsvoordeel ten opzichte van concurrenten als Tesla zou verdwijnen.

En ook: de eerste kinderziektes

Het succes van de SU7 is niet zonder horten of stoten gegaan. Sinds de eerste leveringen op 3 april 2024 zijn er verschillende meldingen geweest van pechgevallen en zelfs ongelukken. Een video op YouTube toont zelfs een vermeend geval van remfalen op een racecircuit, waarbij de auto in een bandenstapel belandde en alle airbags werden geactiveerd.

Een ander incident betrof een gloednieuwe SU7 die slechts een dag na levering, met maar 39 kilometer op de teller, stilviel op een snelweg. De eigenaar kreeg geen vervangende auto aangeboden omdat elk geproduceerd exemplaar al gereserveerd is voor andere klanten. Dit heeft geleid tot een juridische strijd tussen de klant en Xiaomi. Uiteraard heeft Xiaomi aangegeven deze problemen serieus te nemen en dat het aan oplossingen werkt om de betrouwbaarheid van de SU7 te verbeteren.

Absoluut serieus te nemen

Dat Chinese autofabrikanten een serieuze speler op de wereldwijde EV-markt worden, is al langer duidelijk. Buiten hun thuismarkt is dat succes echter nog beperkt gebleven. De Xiaomi SU7 laat echter zien dat we deze nieuwe spelers niet mogen onderschatten. Als een technologiegigant als Xiaomi zijn tanden in de EV-markt zet, is de kans groot dat ze de gevestigde orde wakker schudden.

Het succes van de SU7 kan ook als een waarschuwing dienen voor traditionele autofabrikanten die nog worstelen met hun elektrische modellen. Misschien is dat ook wel de reden waarom ze stiekem opgelucht zijn dat de Xiaomi SU7 voorlopig nog niet in Europa en de VS verkrijgbaar is. Maar voor hoelang nog? De ambities van Xiaomi reiken ongetwijfeld verder dan China, zodat er een gerede kans is dat we de SU7 en zijn opvolgers ook op onze wegen zullen zien. Daar zal zelfs een importheffing waarschijnlijk niets aan kunnen veranderen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie