Rimac Nevera R - Omdat het nóg sneller kan
De Rimac Nevera heeft al bewezen een van de snelste elektrische auto's ter wereld te zijn. Maar voor wie dat niet genoeg is en het gaspedaal nóg dieper wil intrappen, is er nu de Rimac Nevera R. Deze nieuwe variant is geen kleine upgrade maar een transformatie van een nog redelijk comfortabele hyper-GT naar een compromisloze hyper-sportwagen. Met nog meer vermogen, verbeterde aerodynamica en vooral een sterke focus op prestaties op het circuit belooft de Nevera R de grenzen van elektrisch rijden opnieuw te verleggen.
Van GT naar circuitmonster
Mate Rimac, de visionaire oprichter en CEO van Rimac Automobili, legt uit: “Toen we de Nevera ontwikkelden, was een belangrijk onderdeel van de opdracht dat het een Grand Tourer moest zijn. We zorgden ervoor dat hij ruim, comfortabel en fijn uitgebalanceerd was tussen spannend en toegankelijk.” Maar sommige klanten verlangden naar een nog extremere rijervaring, met de nadruk op bochtenwerk en circuitprestaties. Over klanten gesproken: het schijnt ook dat de klanten niet bepaald in de rij staan voor de ‘normale’ Rimac Nevera.
In ieder geval moet de Nevera R het antwoord zijn op de vraag naar een nog snellere en sportievere auto. De ingenieurs van Rimac hebben elk aspect van de auto onder de loep genomen en aangepast om de ultieme circuitervaring te bieden. Daardoor heeft de nieuwe Rimac Nevera R nog steeds alle DNA van de recordbrekende Nevera, maar is nog lichter, sneller en meer op het circuit gericht. Dat laatste komt met name tot uiting in het bochtenwerk.
Prestaties laten je naar adem snakken
Met een meer dan indrukwekkend vermogen van 2.107 pk is de Nevera R een stuk sneller dan de standaard Nevera, die al records heeft gebroken. De acceleratie is misselijkmakend: 0 naar 100 km/u in 1,81 seconden en 0 naar 300 km/u in slechts 8,66 seconden. De topsnelheid ligt op een duizelingwekkende 412 km/u, maar alleen onder toezicht van de fabrikant, die kennelijk voorziet dat niet al zijn klanten deze snelheid met goed gevolg zullen bereiken.
Maar de Nevera R blinkt niet alleen uit op de rechte stukken. Dankzij de next-generation Rimac All-Wheel Torque Vectoring (R-AWTV) systeem, verbeterde aerodynamica, nieuwe Michelin Cup 2-banden en geavanceerde EVO2 carbon-keramische remmen, moet de auto in bochten net zo indrukwekkend rijden als op de rechte stukken. De rondetijd op het Nardo Handling Track is zelfs met 3,8 seconden verbeterd ten opzichte van de standaard Nevera.
Verbeterd design voor aerodynamische perfectie
De auto heeft een lagere en gestroomlijnde uitstraling dan de normale Nevera, met 21-inch achterwielen en 20-inch voorwielen die zijn sportievere karakter moeten benadrukken. Het design van de Nevera R is verbeterd voor een optimale aerodynamische efficiëntie en downforce. De grote, vaste achtervleugel en de nieuwe diffuser moeten de neerwaartse druk met zo’n 15% verhogen.
Ook het interieur is nog meer gericht op prestaties. De standaard Nevera bood al een ultra-aanpasbaar interieur en de Nevera R gaat nog een stap verder met extra kleur- en bekledingsopties. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor carbon elementen die zijn gespoten in dezelfde kleur als de carrosserie. Daar zal hij amper sneller van worden maar ze maken het plaatje natuurlijk wel compleet.
Exclusiviteit heeft hier een héél stevig prijskaartje
Understatement: De Rimac Nevera R is niet voor iedereen weggelegd. De productie is beperkt tot slechts 40 stuks wereldwijd, en de prijs zal naar verwachting rond de €2,3 miljoen liggen. Je zult hem dus niet al te vaak op de weg zien. Zorg daarom dat je de achterkant goed in je geheugen prent als je hem ziet, voordat die aan de horizon is verdwenen.
Maar voor wie het zich kan veroorloven, is de Nevera R natuurlijk een unieke kans om een stukje autogeschiedenis in handen te krijgen. De Nevera R is immers weer zo’n auto “die de grenzen van elektrisch rijden verlegt”. Het is altijd mooi om te zien wat er mogelijk is als technologie en passie samenkomen. Wel jammer dat het resultaat maar al te vaak is voorbehouden aan de ‘happy few’.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford