Onderzoek Gaspedaal: EV’s momenteel minder waardevast dan ICE’s
Stel je voor, dat je eindelijk de knoop hebt doorgehakt, Jouw glimmende, nieuwe elektrische auto staat te pronken op je oprit. Je geniet van het stille rijden, de flitsende acceleratie en het groene imago. Maar heb je ook al eens nagedacht over wat er gebeurt als je die EV na een paar jaar weer wilt inruilen? Houdt jouw elektrische bolide zijn waarde wel net zo goed vast als een auto met verbrandingsmotor? Een recent onderzoek van Gaspedaal.nl werpt een nieuw licht op deze vraag, en de resultaten zijn voor EV-rijders best wel teleurstellend.
Waardevastheid EV’s vooral de afgelopen jaren gedaald
Uit de analyse van Gaspedaal.nl, de grootste Nederlandse online autovergelijker, blijkt dat elektrische auto's minder waardevast zijn dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Dat is een ontwikkeling van de laatste tijd. Waar EV's in 2022 nog prima meekonden, is hun waardevastheid de afgelopen twee jaar flink gedaald. Gemiddeld houdt een elektrische auto nu ruim 15% minder van zijn waarde vast dan een benzine- of dieselauto. Laten we eens proberen te ontdekken wat er precies aan de hand is.
Waarom dalen de prijzen van gebruikte EV’s?
De dalende waardevastheid van EV's heeft verschillende oorzaken. Allereerst zien we een flinke toename in het aanbod van elektrische auto's, zowel nieuw als gebruikt. Een paar jaar geleden was er nog amper keus, maar tegenwoordig is dat wel anders. De Europese en Aziatische autofabrikanten draaiden overuren om aan de groeiende vraag te voldoen, en de eerste lichting lease-EV's komt nu op de occasionmarkt terecht. Tegelijkertijd worden de subsidies en belastingvoordelen voor elektrische auto's langzaam afgebouwd. Die combinatie van een groter aanbod en minder financiële prikkels remt de vraag naar elektrische occasions af, en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de prijzen.
"Veel early adopters rijden al elektrisch," vertelt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl. "Maar de groep consumenten die daarna de overstap zou moeten maken, doet dat in een lager tempo dan verwacht. Waarschijnlijk kiest men toch eerst voor een hybride en blijft daarmee rijden totdat er tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius en een gunstiger prijskaartje worden aangeboden."
Is de actieradius bepalend voor de restwaarde van een EV?
Bij benzine- en dieselauto's wordt de restwaarde vooral bepaald door de leeftijd en de kilometerstand. Bij elektrische auto's komt daar nog een belangrijke factor bij: de accucapaciteit. Hoe groter de accu en dus ook de actieradius, hoe beter de auto zijn waarde behoudt. Dit zien we bijvoorbeeld terug bij early adopter-modellen zoals de BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe, die vaak een beperkte actieradius hebben en daardoor minder waardevast zijn.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Chinese EV's en de duurdere modellen zoals de Audi e-tron, die juist iets beter presteren. De Tesla's zitten ruwweg in de middenmoot, mede door de forse prijsdalingen van nieuwe modellen die ook de occasionprijzen beïnvloeden. Ook het feit dat er momenteel heel veel exemplaren van de Model 3 op de markt komen, zal van invloed zijn. De Skoda Enyaq, Volvo XC40 en Kia EV6 behouden hun restwaarde het beste van de EV’s.
Waar in Nederland zoekt men naar elektrische occasions?
Het onderzoek van Gaspedaal.nl laat ook interessante regionale verschillen zien. In de Randstad wordt veel vaker naar elektrische occasions gezocht dan in de rest van Nederland. Vooral 45-plussers lijken geïnteresseerd in een tweedehands EV, terwijl jongeren tussen de 18 en 24 jaar juist het minst vaak naar een stekker-occasion zoeken. "De jongeren die wel behoefte hebben aan een auto, hebben in de meeste gevallen niet het geld voor een elektrische auto, dus kiezen ze voor betaalbare occasion met een verbrandingsmotor," verklaart Verweij.
Opvallend is ook dat meer dan de helft van de Gaspedaal.nl-gebruikers (54%) bij het zoeken naar een elektrische auto 60.000 kilometer als maximale kilometerstand invult. Bij benzineauto’s is dat slechts 16%. "Mogelijkerwijs speelt de zorg over accudegradatie ook een rol," aldus Verweij. "Men wil niet het risico lopen op een elektrische occasion die niet ‘fit’ genoeg meer is om de beloofde actieradius te behalen."
Hoe kwam Gaspedaal aan deze cijfers?
De inzichten van Gaspedaal.nl zijn gebaseerd op een grondige analyse van meer dan een miljoen occasionadvertenties die tussen december 2022 en oktober 2024 via hun platform zijn aangeboden. Daarnaast hebben ze hun website-analytics gebruikt om het zoek- en gebruikersgedrag van hun bezoekers te analyseren. Een behoorlijke dataset dus, die een goed beeld geeft van de huidige trends op de Nederlandse occasionmarkt.
En wat is die waardevastheid nu precies? Simpel gezegd is het de mate waarin een auto zijn oorspronkelijke waarde behoudt na een bepaalde periode van gebruik. Dit wordt beïnvloed door factoren als leeftijd, kilometerstand, staat van de auto en – in het geval van EV's – ook de accucapaciteit. De waardevastheidstatistieken in het Gaspedaal-onderzoek zijn berekend door restwaarde-expert Mark Quatacker van Quid Pro Quo, wederom op basis van data van Gaspedaal.nl.
Hoe zal de restwaarde van EV’s zich in de toekomst ontwikkelen?
Het is natuurlijk de vraag hoe de waardevastheid van EV's zich de komende jaren zal ontwikkelen. Zal de dalende trend zich doorzetten, of zien we een stabilisatie of zelfs een stijging? Dat hangt af van verschillende factoren, zoals de verdere ontwikkeling van de accutechnologie, de uitbreiding van de laadinfrastructuur en het overheidsbeleid ten aanzien van elektrische mobiliteit.
Ook de komst van nieuwe, innovatieve EV-modellen met een langere actieradius, snellere laadtijden en geavanceerde technologieën kan de waardevastheid beïnvloeden. En hoewel er op dit moment veel mensen aarzelen over de aanschaf van een elektrische auto, kan het zomaar zijn dat die tendens over een paar jaar volstrekt anders is en dat de EV’s niet aan te slepen zijn. Bijvoorbeeld doordat de brandstofprijzen – door een verhoging van accijnzen – de pan uit vliegen. Het blijft dus een dynamische markt, waarin consumenten goed geïnformeerd moeten zijn om de juiste keuzes te maken.
Omdat we op termijn hoe dan ook overgaan naar elektrisch rijden, mogen we trouwens verwachten dat de waardevastheid van EV’s op termijn ook zal verbeteren. Ooit komt er een tijd dat EV’s de meest gekochte auto’s zijn en dat er bijna geen mens meer een auto met verbrandingsmotor zal willen kopen, eventuele nostalgische gevoelens daargelaten.
Waar moet je op letten bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto?
Overweeg je de aanschaf van een tweedehands elektrische auto? Dan zijn er een paar belangrijke aandachtspunten. Laat je goed informeren over de accugezondheid (State of Health – SoH), de onderhoudsgeschiedenis en de garantietermijnen. Als de laadgeschiedenis van de auto te achterhalen is: veelvuldig snelladen is niet goed voor de levensduur van een accu. Als een auto overwegend aan de snellader is opgeladen, is het echt raadzaam om te vragen om een analyse van de gezondheid van de accu. Ook als de verkoper zegt dat het niet nodig is.
Kijk ook naar de kilometerstand, de leeftijd van de auto en de algehele staat, vergeet daarbij niet naar de staat van de remmen te kijken. Ook de software van de auto kan een dingetje zijn. Bij sommige auto’s werkt die uitermate traag en dat kan tijdens het gebruik tot de nodige irritatie leiden. Kijk ook of de navigatie over recente gegevens en kaarten beschikt. Vergelijk verschillende modellen en prijzen, en laat je niet verleiden door een te mooie aanbieding. Een grondige inspectie en proefrit zijn een absolute must voordat je de knoop doorhakt.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford