Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

NIO’s nieuwe submerk Firefly is compact en high-end

Auteur Bas van der Weerd

NIO vierde zijn tiende verjaardag gevierd met de introductie van een nieuw submerk. Tijdens NIO Day 2024 in Guangzhou, met het thema "Together & Further", onthulde de Chinese autofabrikant niet alleen een gloednieuw topmodel, de NIO ET9, maar ook een compleet nieuw submerk: Firefly. Met Firefly zegt NIO elektrische mobiliteit toegankelijker te maken voor een breder publiek. Maar denk dan niet dat dit nieuwe submerk daarom goedkoop zal zijn. Daarvoor introduceerde NIO immers al het submerk Onvo. Firefly zal zich net als NIO op een wat hoger segment richten. William Li, oprichter en CEO van NIO, benadrukte tijdens de NIO Day de ambitie om in het komende decennium met drie merken wereldwijd actief te zijn. Ambities genoeg dus.

Firefly: Compact, maar niet goedkoop

Firefly heeft een duidelijke missie: de beste compacte auto's bouwen voor een wereldwijde markt. De naam en het logo van het merk zijn geïnspireerd op vuurvliegjes, kleine, wendbare en energieke wezens die symbool staan voor vrijheid. Het merk-DNA van Firefly bestaat uit drie kernwaarden: "vivid", "thoughtful" en "solid". Dit moet zich vertalen in een aantrekkelijk design dat positieve emoties oproept, en een doordachte functionaliteit heeft met een duidelijk doel, evenals een solide constructie die vertrouwen en veiligheid uitstraalt.

Ondanks het compacte formaat heeft NIO heeft veiligheid als een topprioriteit gesteld bij de ontwikkeling van de Firefly. Daardoor moet de compacte auto voldoen aan de nieuwste vijfsterren veiligheidsnormen in zowel de EU als China, wat een unicum in deze klasse zou zijn. De carrosseriestructuur bestaat voor 83,4% uit hoogwaardig staal, en dat is vergelijkbaar met de luxere modellen. Dit materiaal zorgt voor een uitzonderlijke torsiestijfheid en dat draagt uiteraard in grote mate bij aan de stevigheid en veiligheid van de auto.

Design uit München

Het eerste model van Firefly, dat simpelweg de naam 'Firefly' draagt, is ontworpen in NIO's eerste Europese R&D-centrum in München. NIO’s designteam heeft zich gericht op het creëren van een auto die er aantrekkelijk uitziet, wendbaar is en optimaal gebruikmaakt van de beschikbare ruimte. De Firefly moet dus een doordachte combinatie van design, veiligheid, ruimte, intelligentie en efficiëntie bieden. Er is nog niets bekend gemaakt over het interieur, behalve dan een foto van een relatief grote frunk. Opvallend is verder het ontwerp van de lichtsignatuur, waar niet iedereen van overtuigd blijkt te zijn, als we de berichten in de media lezen.

Wat brengt de toekomst voor Firefly?

Met Firefly wil NIO een nieuw tijdperk inluiden van compacte, slimme en high-end elektrische auto's. Het merk wil de verwachtingen overtreffen op het gebied van design, veiligheid, ruimte, intelligentie en efficiëntie. Je zou kunnen stellen dat het merk verder wil gaan waar Honda met de kleine, maar niet echt succesvolle E ophield. Maar of dat inderdaad zijn vruchten af gaat werpen, valt te bezien. In China, waar NIO én veel meer voet aan de grond heeft én waar de autokopers meer openstaan voor nieuwe merken, wellicht wel. Maar dat is in Europa een heel ander verhaal. Als we kijken naar de teleurstellende verkoopaantallen van de Honda E, en ook van het ‘nieuwe’ merk Smart, dat ook in dit segment opereert, en de Zeekr X, dan zijn we niet echt optimistisch.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie