Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Lucid Gravity: SUV met harmonieus design en baanbrekende prestaties

Auteur Bas van der Weerd
20 november 2023

Hij was al een tijdje aangekondigd, maar nu is hij ook eindelijk officieel onthuld. Lucid Motors, bekend van de fraaie, gestroomlijnde Lucid Air sedan, heeft de officiële beelden van de Lucid Gravity vrijgegeven en ook enkele specificaties bekendgemaakt. Deze elektrische SUV legt de lat in zijn segment naar eigen zeggen een stuk hoger. Hij heeft in ieder geval een flink rijbereik van ruim 700 en misschien wel 800 kilometer. Bovendien combineert de Lucid Gravity dit met een fraai, aerodynamisch design, de modernste technologie en heel veel ruimte en luxe.

Harmonieus exterieurdesign

Er zijn ontzettend veel SUV’s op de markt. Zoveel dat het bijna onmogelijk is om je daar qua design nog beetje mee te kunnen onderscheiden. Maar het is de ontwerpers van Lucid Motors toch gelukt om een auto met een onderscheidend uiterlijk te ontwerpen.

Dat zit hem niet alleen in het feit dat de Gravity een behoorlijk harmonieus ontwerp heeft. Aan de achterkant herken je elementen van een stationwagen, een shooting brake en een SUV. Het is een mooi, harmonieus én indrukwekkend geheel dat – en dat niet is niet zo gek, gezien de herkomst – mede door de grote wielen en overhang een beetje Amerikaans aandoet.

Maar het meest onderscheidend is natuurlijk de lang doorlopende daklijn. Die daklijn heeft een belangrijke functie en dan hebben we het niet over de extra ruimte die hij toevoegt, maar de stroomlijn. Voor een SUV heeft de Lucid Gravity een ontzettend goede aerodynamica, de Cw-waarde bedraagt slechts 0,24.

Wat tegelijk wel en niet opvalt, is de subtiele en bijna bescheiden manier waarop de verlichtingsunits voor en achter in het koetswerk zijn geïntegreerd. Deze verhogen de harmonieuze indruk van de auto in hoge mate.  

Ruimte, luxe en comfort

Binnenin de Gravity vinden we een oase van luxe. Het ruime interieur biedt plaats aan maximaal zeven volwassenen, waarbij comfort en kwaliteit vooropstaan. En dat hij veel ruimte biedt, daar hoeven we niet over te twijfelen. De auto is ruim 5 meter lang, totaal ruim 2,2 meter breed en bijna 1,7 meter hoog. Dat is wat je noemt imposant.

De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit, en de aandacht voor detail is overal zichtbaar. Het infotainmentsysteem en de connectiviteitsfuncties zijn uiteraard van de nieuwste generatie, waardoor bestuurder en passagiers een naadloze en geavanceerde rijervaring genieten. Centraal op het dashboard prijkt een touchscreen met een formaat van maar liefst 34 inch. Uiteraard is de Lucid Gravity ook uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen en semi-autonome rijcapaciteiten, die de veiligheid en het rijgemak verhogen.

Indrukwekkende prestaties

Waar de Lucid Gravity ook in uitblinkt, dat zijn de prestaties. Men geeft een geschat bereik van ruim 700 kilometer op. Dat zal het EPA-bereik zijn en dat is behoorlijk realistisch. Reken maar dat de WLTP-norm nog een stuk hoger komt te liggen. Als we even kijken naar de Fisker Ocean: die heeft een EPA-range 360 mijl en een WTLP-range 707 kilometer. De EPA-range van de Lucid Gravity bedraagt maar liefst 440 mijl zodat de WLTP-range wel eens zo’n 800 kilometer zou kunnen bedragen.

En zo zet de Gravity een nieuwe standaard voor elektrische SUV's, net zoals de Air dat voor sedans - en elektrische auto’s in het algemeen - deed. Dat wil trouwens niet zeggen dat hij de concurrenten op alle fronten overtroeft. Zo accelereert hij van 0 naar 96 km/u in minder dan 3,5 seconden, wat ongeveer een seconde meer is dan de Plaid-versie van de Tesla Model X. Lucid Motors vermeldt trouwens nog niets over het vermogen of de accucapaciteit. We mogen aannemen dat die vergelijkbaar met die van de Lucid Air zullen zijn. Die heeft accupakketten van 88 tot 118 kWh en een maximaal vermogen van welgeteld 828 kW.

Waar hij de lat in zijn segment ook hoger legt, is de laadsnelheid. Waar een aantal merken dankzij systeemspanning van 800 volt in plaats van 400 volt al behoorlijk hoge laadsnelheden halen, doet Lucid daar met 900 volt nog een schepje bovenop. Het resultaat is een maximale laadsnelheid van maar liefst 300 kW. Daarmee kun je in een kwartier voor ongeveer 360 kilometer rijbereik laden.

Succesnummer in spe?

De Lucid Gravity betreedt een niet zo druk bezet maar wel heel competitief segment waarin hij concurreert met bijvoorbeeld de Tesla Model X en Mercedes-Benz EQS SUV. Dat zijn wat je noemt gevestigde namen, en de vraag is dan ook of de consument zich zal laten overtuigen door zijn indrukwekkende specificaties en onderscheidende uiterlijk, of dat die gewoon voor ‘veilig’ gaat.

De lancering van de Lucid Gravity is gepland voor eind 2024, en daarna zullen we zien of de Gravity niet alleen een nieuwe standaard zal zetten, maar ook een succes wordt. Lucid Motors zou zo’n succes best wel goed kunnen gebruiken. Het bedrijf is nog steeds niet winstgevend en legt naar verluidt tienduizenden dollars toe op elke verkochte auto. Laten we voor Lucid Motors dus maar hopen dat er veel mensen zijn die lekker in de frunk – die je dus ook als zitje kunt gebruiken – willen gaan zitten tot de accu van hun Gravity weer voldoende is opgeladen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie