Leasemaatschappijen willen compensatie voor prijsverlagingen elektrische voertuigen
Autofabrikanten zoals Tesla hebben de prijzen van hun nieuwe elektrische auto’s de afgelopen tijd regelmatig verlaagd. Dit in een poging om EV-aankopen te stimuleren en te reageren op de concurrentiedynamiek. Deze ontwikkeling heeft tot de nodige beroering geleid. De prijsdaling had immers ook gevolgen voor de prijsontwikkeling in de occasionmarkt. En ook de leasemaatschappijen kregen hier de nodige hoofdbrekens van. Het leidt immers ook weer tot een lagere restwaarde van de auto’s in hun leasevoorraad.
De consument profiteert
Maar het is ook goed nieuws voor potentiële kopers, voor wie een elektrische auto nu weer een stukje goedkoper en bereikbaarder is geworden. En soms is er nog een prettige bijkomstigheid, als de auto die men wil kopen door zo'n prijsverlaging ineens voor de SEPP-subsidie in aanmerking komt. En zo snijdt het mes weer eens aan twee kanten.
De impact op leasemaatschappijen
De restwaarde van voertuigen is van groot belang voor leasemaatschappijen. Deze beïnvloedt direct hun winstgevendheid en vermogen om competitieve leaseovereenkomsten aan te bieden. De prijsverlagingen hebben geleid tot een situatie waarin leasemaatschappijen geconfronteerd worden met potentiële verliezen op hun huidige voorraad EV's.
Ook grote autoverhuurders als bijvoorbeeld Hertz zijn niet blij zijn met de ontwikkelingen, en ook andere organisatie met grote wagenparken zullen voor soortgelijke uitdagingen staan.
Compensatie en de eventuele gevolgen
Om de recente uitdagingen het hoofd te bieden, zoeken leasemaatschappijen dus actief naar compensatie van autofabrikanten. Deze onderhandelingen zijn uiteraard behoorlijk complex en vereisen een delicate balans. Enerzijds willen leasemaatschappijen de impact op hun bedrijf minimaliseren, terwijl autofabrikanten hun EV's toegankelijker willen maken voor een breder publiek. Bovendien zijn beide partijen ook sterk van elkaar afhankelijk.
Ayvens (ALD, Leaseplan) heeft volgens Automotive News de afgelopen weken al bedragen ontvangen om de prijsdaling te compenseren. De leasemaatschappijen eisen daarom concessies van de autofabrikanten. Deze omvatten bijvoorbeeld afspraken dat ze voertuigen zullen terugkopen. Ze willen zichzelf beschermen tegen een verdere uitholling van de tweedehands automarkt. "De fabrikanten moeten elektrische auto's blijven verkopen", zei Albertsen, CEO van Ayens, eerder deze maand. "We hebben dan een soort bescherming nodig van de fabrikanten wat betreft hun toekomstige prijsstelling."
Uitdagingen
Ondanks de prijsverlagingen zal het niet zo zijn dat de hele wereld nu ineens overstapt naar een elektrische auto. Ergens mogen we dat natuurlijk hopen, maar dat is mede vanwege de overbelaste elektriciteitsnetten geen realistisch idee. Wat wel duidelijk is, is dat de prijsverlagingen leiden tot financiële en operationele uitdagingen voor leasemaatschappijen. De komende tijd zal moeten uitwijzen hoe zich dit verder ontwikkelt, en welke effecten dit zal hebben op de toegankelijkheid en populariteit van elektrische voertuigen.
De prijsverlagingen en de zoektocht naar compensatie kunnen op lange termijn diverse gevolgen hebben voor de EV-markt. Enerzijds kunnen voortdurende prijsdalingen en compensatie-eisen de relatie tussen leasemaatschappijen en autofabrikanten onder druk zetten. Anderzijds kunnen de lagere prijzen de adoptie van EV’s versnellen. Dat is natuurlijk heel positief voor het milieu en voor de klimaatdoelstellingen.
Nieuwe en gebruikte EV’s voordeliger
Voor consumenten die overwegen een nieuwe of gebruikte EV te leasen of kopen, is dit het moment om de markt goed in de gaten te houden. Er speelt namelijk meer dan deze prijsverlaging. Mede door het bijstellen van de fiscale bijtelling voor elektrische auto’s ontstond er een kleine vijf jaar geleden een enorme hausse op elektrische leaseauto’s. En aangezien de hoogte van de bijtelling voor vijf jaar vaststaat, lopen er binnenkort ontzettend veel leasecontracten af. Er komen echt tienduizenden elektrische auto’s terug uit de lease.
Als we daarbij in ogenschouw nemen dat er sowieso al een behoorlijke voorraad elektrische occasions is waarvan de prijzen door de recente ontwikkelingen onder druk staan, dan kunnen er binnenkort best wel eens wat aantrekkelijke deals opduiken. Hier zullen we binnenkort nog wat meer over schrijven.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford