
Honda toont lef met de 0 Series
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Honda een reeks elektrische auto’s in samenwerking met General Motors zou ontwikkelen. Daarbij zou Honda gebruik kunnen maken van GM’s Ultium platform en accutechnologie. Die samenwerking is echter afgeblazen zodat de Japanners nu zelf aan de bak moeten. Dat is misschien maar goed ook, want de 0 series die Honda op de CES 2024 presenteerde is waarschijnlijk veel gewaagder dan wat ze samen met GM zouden hebben bedacht.
Inhaalslag
Op dit moment heeft Honda twee elektrische auto’s in het programma: de e en e:NY1. Die eerste, dat kleine stadsautootje met een beetje teleurstellend bereik maar met charmante looks en een prachtig interieur, is hier al niet meer te bestellen. De e:NY1 is hier ook niet bepaald een hardloper. Honda heeft daarvan onlangs een flinke prijsverlaging aangekondigd, wie weet helpt dat. In ieder geval hebben de Japanners op het gebied van elektrische auto’s een behoorlijke inhaalslag te maken en dat weten ze maar al te goed. Ze willen tot en met 2030 wereldwijd maar liefst dertig nieuwe elektrische auto’s introduceren. Een aantal daarvan zal overigens een brandstofcel hebben.
Hoe die elektrische modellen er uit zouden zien, is lange tijd onduidelijk geweest. Honda’s presentatie op de CES 2024 maakt gelukkig het nodige duidelijk. Met de nieuwe 0 Series laat zien dat Honda zich niet beperkt tot achter andere merken aanlopen, maar een frisse en vooral gedurfde kijk op elektrische mobiliteit heeft en auto’s met een behoorlijk futuristisch design wil gaan bouwen. En misschien is dat – al lijkt het ook een gok – ook wel dé manier om die achterstand in een voorsprong om te bouwen. Wie niet waagt, wie niet wint, zullen we maar zeggen.

Honda 0 Series komt in 2026
Met de presentatie van de 0 Series laat Honda niet alleen wat vage conceptmodellen zien. Honda wil deze nieuwe serie daadwerkelijk vanaf 2026 lanceren. Eerst in Noord-Amerika, maar reken maar dat de rest van de wereld snel zal volgen.
Thin, Light, and Wise
De 0 Series is gebaseerd op de ontwikkelingsfilosofie ‘Thin, Light, and Wise’. Met ‘Thin’ wil men het designpotentieel vergroten, met een lage voertuighoogte en een uitstekende aerodynamica door gebruik te maken van een ‘dun’ EV-platform om een lage vloerhoogte te creëren. Onder ‘Light’ verstaat men de originele Honda-technologieën die werden gecreëerd door terug te gaan naar het beginpunt van Honda als autofabrikant. De sportieve rijprestaties en overtuigende elektrische specificaties van de modellen van de 0 Series moeten de gevestigde overtuigingen van mensen over elektrische voertuigen als het ware tarten. Verder moet Honda’s eigen software voor mobiliteitsproducten de auto's wijzer (‘Wise’) maken door intelligente technologieën te combineren met de kennis die Honda tot op heden heeft vergaard.
Honda Saloon
Het vlaggenschip van de Honda 0 Series zal Saloon gaan heten en is een toonbeeld van Honda's vernieuwende benadering. Het design van de Saloon is geïnspireerd door de 'The Art of Resonance' filosofie, wat resoneert met de omgeving, samenleving en gebruikers. Dit resulteert in een artistiek en duurzaam ontwerp dat zowel de natuurlijke wereld als de behoeften van de moderne consument weerspiegelt. De Saloon lijkt een synthese tussen een sedan, shooting-brake en fastback met een vleugje MPV. Het resultaat is een auto met een lage, beetje wigvormige en sterk gestroomlijnde vorm die de inzittenden via vleugeldeuren toegang tot een ruim en minimalistisch interieur biedt.
De lage, sportieve styling van de Honda Saloon geeft hem zowel een fascinerend design als een verrassend ruim interieur. De geavanceerde human-machine interface (HMI) in het interieur zorgt voor een intuïtieve en naadloze gebruikerservaring. Met de toepassing van steer-by-wire en geavanceerde bewegingsbeheersystemen, waaronder houdingscontrole, moet de Saloon een rijervaring bieden die perfect aansluit bij de sensibiliteit van de bestuurder. Op die manier moet dit model de ultieme 'joy of driving' brengen.
Honda Space-Hub
Wie het ontwerp van de Saloon al gewaagd vindt, zal nog meer bedenkingen hebben bij het zien van de Honda Space-Hub. Deze is een stuk hoger en massiever. Hij heeft aan de achterkant een min of meer kubusvormig ontwerp, wat op een forse bagageruimte lijkt te duiden. De grote raampartijen en het enorme panoramadak geven het interieur een enorme ruimtelijke indruk.
Uiteraard is het interieur zo ontworpen dat het heel flexibel is. De Space-Hub biedt een flexibele ruimte die zich direct aanpast aan de wensen van de gebruikers. Het interieur is ontworpen om een ‘hub’ te worden die mensen met elkaar en met de samenleving verbindt, waardoor wederzijdse resonantie ontstaat. De modulaire cockpit maakt het mogelijk om verschillende activiteiten te accommoderen, wat de Space-Hub tot een veelzijdig en innovatief voertuig maakt. De twee tegenover elkaar geplaatste banken kunnen ook wijzen op een toekomstige rol als autonome shuttle-service.
Technologie: de drijvende kracht achter Honda’s 0 Series
De technologische innovaties in de Honda 0 Series zijn een cruciaal onderdeel van Honda's visie op de toekomst van elektrische mobiliteit. De voertuigen in deze serie zullen geavanceerde AD/ADAS rijhulpsystemen bevatten, gebaseerd op Honda's Sensing Elite-technologieën. Deze systemen zorgen voor veiligheid en gemoedsrust en vertegenwoordigen een stap voorwaarts in de ontwikkeling van autonome rijfuncties. De voertuigen zullen, afhankelijk van de configuratie, dan ook gedeeltelijk tot volledig autonoom zijn.
De 0 Series zal ook nieuwe waarde bieden als 'ruimte' voor mensen, mogelijk gemaakt door ‘IoT’ en ‘connected’ technologieën. Deze zullen de voertuigen in staat stellen om de voorkeuren van gebruikers te leren kennen en suggesties te doen, wat bij moet dragen aan een gepersonaliseerde rijervaring. Bovendien zullen de modellen van de 0 Series uitblinken in efficiëntie, met functies zoals e-Axles, lichtgewicht accupakketten met een hoge energiedichtheid en een uitstekende aerodynamica.
Ambities
Honda's ambities reiken verder dan de dertig nieuwe EV’s die men in de periode tot en met 2030 wil lanceren. Hiervan wil men ook twee miljoen eenheden verkopen en tegen 2040 wil Honda 100% emissievrije autoverkopen realiseren. Tegen 2050 streeft het bedrijf naar CO2-neutraliteit in al zijn producten en bedrijfsactiviteiten.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford