Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Helixx opent inschrijvingen; een elektrische auto voor nog geen kwartje per uur

Auteur Bas van der Weerd
07 mei 2024

In de niet aflatende stroom van nieuws over nieuwe elektrische auto's, met vaak duizelingwekkende prestaties en prijzen, stuitte ik onlangs op het opmerkelijke concept van Helixx. Deze Engelse start-up lijkt de sleutel te hebben gevonden tot iets waarvan velen dachten dat het toekomstmuziek zou blijven: elektrisch rijden betaalbaar en toegankelijk maken voor een breed publiek. En dat niet alleen, want de voertuigen van Helix, die grotendeels uit de 3D-printer rollen, zijn ook nog eens heel veelzijdig inzetbaar en kunnen lokaal geproduceerd worden. Je kunt kiezen uit vier verschillende carrosserievormen, voor het vervoeren van zowel vracht als mensen.

Nog geen zes euro per dag

Stel je voor: een gloednieuwe, compacte elektrische auto voor minder dan de prijs van twee koppen koffie per dag. Geen gedoe met aanschaf, financiering, onderhoud of verzekering. Alles zit inbegrepen in één vast, laag maandbedrag. Te mooi om waar te zijn? Helixx maakt het mogelijk met hun abonnementsmodel. Je kiest het model dat past bij jouw levensstijl en je rijdt zorgeloos rond.

Natuurlijk, voor dat geld rijd je niet in een dikke SUV rond. Het zijn compacte stadsautootjes. Maar voor stadsbewoners is dat meestal ook helemaal niet nodig. Die willen een auto waarmee ze droog en redelijk comfortabel door het drukke stadsverkeer kunnen bewegen, en makkelijk kunnen parkeren. Voor hen is een concept als dat van Helixx ideaal.

De voertuigjes van Helixx zijn iets meer dan drie meter lang en bieden naar keuze plaats aan vier inzittenden of twee inzittenden en een aardige hoeveelheid goederen. Voor het Verre Oosten, waar Helixx zich nu vooral op richt, is er ook een tuktuk-variant.

Uit de 3D-printer

Een van de meest opvallende aspecten van Helixx's benadering van de productie van de elektrische voertuigjes. Men maakt namelijk gebruik van 3D-printtechnologie. Deze geavanceerde productietechniek stelt Helixx in staat om snel en efficiënt voertuigen te produceren met aanzienlijk minder materiaalverspilling dan traditionele fabricagemethoden.

De inzet van 3D-printen door Helixx is revolutionair binnen de auto-industrie, waar het niet alleen gaat om het produceren van onderdelen maar ook om het assembleren van complete voertuigen. Deze technologie maakt het mogelijk om complexe ontwerpen te realiseren die anders moeilijk of onmogelijk zouden zijn met traditionele productiemethoden. Het resultaat is een lichter, maar verrassend sterk voertuig dat geoptimaliseerd is voor zowel prestaties als duurzaamheid.

Bovendien draagt deze methode bij aan de duurzaamheidsdoelen van Helixx. Door voertuigen te produceren met 3D-printtechnologie, vermindert Helixx de productie-uitval en materiaalverspilling, wat resulteert in een schonere en meer milieuverantwoorde productieproces. Dit sluit naadloos aan bij de ecologische missie van het bedrijf om de impact van auto's op het milieu te verminderen.

Lokale productie

Helixx richt zich ook heel erg op lokale productie. Wie wil, kan in samenwerking met Helixx een lokale productie- en assemblagehub oprichten. Dan kun je onder licentie je eigen Helixx-voertuigjes bouwen en deze middels een franchisemodel verhuren. Wie over een geschikte locatie en de vereiste vergunningen beschikt, zou al na 180 dagen de eerste voertuigen kunnen afleveren. Helixx belegeleid je daarbij gedurende het gehele proces. Zo moet Helixx een wereldwijd ecosysteem worden.

Gamechanger

Een dergelijke aanpak zou een ware gamechanger voor de stedelijke mobiliteit kunnen zijn. Om zo’n lokale productiehub op te kunnen zetten, moeten er genoeg potentiële klanten zijn. Welnu, die zijn er in de grote steden genoeg. In steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, waar parkeerruimte schaars en duur is, biedt het abonnementsmodel van Helixx een alternatief dat niet alleen goed is voor de portemonnee van de bewoners, maar scheelt ook heel veel gedoe met parkeren, en het is natuurlijk ook heel goed voor het milieu.

Natuurlijk roept een dergelijk disruptief model veel vragen op, vooral rond thema’s als de restwaarde van de auto’s, de mogelijkheid van extra kilometers buiten het abonnement, of de mogelijkheid om er tijdens vakanties en dergelijke ook langere afstanden mee te kunnen rijden. E huidige voertuigjes van Helixx halen een topsnelheid van 80 km/u en hebben een actieradius van hooguit 200 kilometer - maar hebben wel verwisselbare accu’s. Evengoed ben ik ervan overtuigd dat er ook voor deze vragen passende oplossingen te bedenken zijn.

Onverslaanbaar concept?

We zien de laatste tijd dat abonnementsmodellen, deelauto’s en private lease steeds meer in trek zijn. Maar Helixx gaat een stapje verder, zowel qua voertuigen als concept, en lijkt qua prijsstelling nagenoeg onverslaanbaar. Door een heel praktisch en betaalbaar model aan te bieden maakt Helixx de weg vrij voor een toekomst waarin iedereen de voordelen van elektrisch rijden kan ervaren. Dat zal ook in de armere landen, waar de prijs een nog veel grotere drempel vormt, ook van groot belang zijn. En dankzij de mogelijkheid voor lokale productiehubs biedt Helixx ook nog eens mogelijkheden voor lokaal ondernemerschap.

Laten we hopen dat dit soort baanbrekende concepten snel navolging vinden. Want zeg nou zelf: wie droomt er niet van een zorgeloos, betaalbaar en duurzaam leven in de stad van jouw dromen, waarbij je “on demand” over een elektrische auto kunt beschikken? Ik houd de ontwikkelingen rond Helix dus goed in de gaten, en ben benieuwd naar de impact die dit soort concepten zal hebben op onze mobiliteit én ons milieu.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie