Citroën Ami krijgt facelift en komt naar Nederland
De Citroën Ami, het eigenzinnige, kleine elektrische stadsautootje dat in 2020 op de markt kwam, is klaar voor een update. En er is meer goed nieuws: de vernieuwde Ami, die Citroën op de Autosalon van Parijs 2024 presenteert, komt in 2025 ook naar Nederland. De facelift van de Ami is trouwens vrij beperkt. Hij behoudt dan ook zijn speelse karakter, maar krijgt een volwassener en vriendelijker design. En als kers op de taart bevat het ontwerp een subtiele verwijzing naar hét icoon uit de Citroën-geschiedenis. En dat icoon, dat kan natuurlijk alleen de 2CV zijn.
Concurrentie voor de Rocks Electric en Topolino
Met zijn komst naar Nederland zal de Ami de concurrentie aangaan met zijn platformgenoten, de Opel Rocks Electric en de Fiat Topolino. Deze kleine elektrische stadsautootjes delen dezelfde technische basis, maar hebben elk hun eigen unieke stijl en karakter. Hiermee belooft de strijd in het segment van de micro-EV’s toch weer iets spannender te worden.
Modernere uitstraling
De vernieuwde Ami heeft een nieuw front gekregen met scherpere lijnen, die voor een vriendelijkere uitstraling moeten zorgen. De koplampen, omlijst door een zwart design dat een beetje aan oogleden doet denken, zijn hoger geplaatst en geven de Ami een wat expressievere blik. Tussen de koplampen bevindt zich een capsule in de vorm van een brede glimlach, wat het vrolijke karakter van de Ami nog meer benadrukt.
De bumper is minder rond en heeft een meer gedefinieerde vormgeving gekregen. Kubusvormige elementen voor de wielen, die doen denken aan Lego, versterken het speelse karakter en geven de Ami een forsere uitstraling. De wieldoppen hebben een modern dambordpatroon met afgeronde hoeken en op het achterpaneel prijkt een eigentijdse sticker. Deze grafische elementen sluiten aan bij de belevingswereld van de jongere generatie, aldus Citroën.
Eerbetoon aan de 2CV
Aan de zijkant van de Ami is een subtiele verwijzing naar de iconische 2CV te vinden. De groeven in de spatborden rechtsvoor en linksachter zijn namelijk een hommage aan de 2CV, die vergelijkbare gleuven in zijn voorspatborden had. Niet bepaald opvallend, maar toch een leuk detail dat de Citroën-liefhebbers ongetwijfeld zal aanspreken.
Symmetrie en eenvoud
Symmetrie blijft een belangrijk element in het design van de Ami. Dit draagt niet alleen bij aan het originele karakter, maar helpt ook om de productiekosten te drukken. De hellende vlakken onder de voor- en achterruit versterken de dynamiek van het ontwerp. Ook de deuren en spatborden zijn symmetrisch uitgevoerd.
Essentie blijft behouden
De facelift van de Citroën Ami is vooral gericht op het uiterlijk. De compacte afmetingen, de focus op eenvoud en betaalbaarheid, en ook het speelse en praktische karakter blijven behouden. De Ami is en blijft een uniek vervoermiddel dat perfect geschikt is voor korte ritjes in de stad. En hij is straks dus ook te zien in de Nederlandse steden.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford