Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Bij de BYD Seal U ligt de focus meer op kwaliteit en comfort dan op prestaties

Auteur Bas van der Weerd
29 januari 2024

De Chinese autofabrikant BYD blijft zijn productengamma voor de Nederlandse markt uitbreiden. Het volgende model dat we binnenkort mogen verwelkomen is een elektrische SUV in het D-segment: de BYD Seal U. Bij dit model, dat naar verwachting in de eerste helft van 2024 op de Nederlandse markt komt, onderscheidt zich vooral door de grote mate aan comfort en zijn hoogwaardige afwerking, terwijl de prestaties redelijk bescheiden zijn.  

Geïnspireerd door de oceaan

De BYD Seal U is ontworpen door Wolfgang Egger. Dit voormalig hoofd design van Alfa Romeo, Lamborghini en Audi is nu Design Director bij BYD. Egger's inspiratie voor de Seal U komt voort uit de schoonheid van de oceaan – van de beweging van golven tot de kleur en beweging van het water. Het ‘Ocean Design’ thema van de Seal U weerspiegelt deze natuurlijke elementen en moet emoties oproepen.

Die natuurlijke elementen komen tot uiting in het exterieur door het vloeiende thema van het X-vormige front tot aan de U-vormige LED-koplampen, en verder naar de achterzijde met de unieke waterdruppelontwerp achterlichten en een doorlopende lichtbalk. Maar wat betreft het oproepen van die emoties: de Seal U ziet er keurig uit maar is redelijk opvallend, en zeker geen auto waarvoor je het hoofd omdraait.

Hoogwaardige afwerking

Binnenin de Seal U zien we dat BYD hoogwaardige materialen en vakmanschap uitstekend weet te combineren. Het geheel biedt een rustige, prettige en verfijnde sfeer en geeft een kwalitatieve indruk. De tweekleurige veganistische lederen stoelen met fraaie stiksels bieden niet alleen voldoende zitcomfort maar ook een premium uitstraling. Egger benadrukt dat elke detail van de Seal U zorgvuldig is overwogen, van de glanzend zwarte afwerking van de console tot het gebruik van transparant glas, om zo de associatie met water en de oceaanthema te benadrukken.

Qua functionaliteit mankeert er weinig aan de Seal U. Het voertuig biedt, hoewel het niet op een specifiek EV-platform is gebouwd, behoorlijk wat binnenruimte, met genoeg hoofd- en beenruimte voor alle passagiers en een neerklapbare achterbank om de bagageruimte te kunnen vergroten. Wat de BYD Seal U wel mist, dat is een frunk onder de motorkap.

Op technologisch gebied is de Seal U uitgerust met het Intelligent Cockpit System en diverse connectiviteitsfuncties die via de BYD-app te bedienen zijn. Volgens de berichten uit de eerste testritten voldoet dit systeem prima. Binnenkort krijgt het systeem trouwens een update zodat het ook over een navigatiesysteem bevat dat ook de benodigde laadpunten in de route in kan plannen.

Bescheiden prestaties

Het fundament van de Seal U is gelegd door het e-Platform 3.0 van BYD, waarbij het accupakket een de innovatieve, kobaltvrije BYD Blade Battery die door middel van geavanceerde Cell to Pack-technologie is ingebouwd. Een synchrone elektromotor met permanente magneten drijft, in tegenstelling tot de achter- of vierwielaandrijving die kenmerkend is voor de SEAL sedan, de voorwielen aan. Daarnaast beschikt de SEAL U standaard over een warmtepomp, waarmee de efficiëntie van de SUV wordt verbeterd.

De aandrijflijn van de Comfort-uitvoering komt met een 71,8 kWh Blade Battery goed voor een actieradius van 420 km (WLTP), terwijl de Design-uitvoering met een 87 kWh Blade Battery tot 500 km (WLTP) kan afleggen. Beide modellen bieden een topsnelheid van 175 km/h en een 11 kW 3-fase on-board lader. DC-snelladen bij de Comfort-uitvoering gaat met maximaal 115 kW terwijl de Design-uitvoering een laadsnelheid van 140 kW haalt. Dat zijn redelijk bescheiden cijfers, waarbij je er rekening mee moet houden dat het opladen van 10 tot 80% SoC wel eens een minuut of 40 kan duren. Ook de prestaties op de weg zijn bescheiden. Hoewel het comfort volgens de eerste reviews op een behoorlijk hoog lijkt te staan, heeft de 160 kW elektromotor van de Seal U er meer dan 9 seconden voor nodig om de auto van 0 naar 100 km/u te krijgen.  

Prijzen

Aan de prijzen ligt het niet, de consumentenprijzen van de BYD Seal U beginnen bij €42.990 voor de Comfort uitvoering en €45.990 voor de Design uitvoering. Voor dat geld heb je een behoorlijk ruime, goed afgewerkte en comfortabele auto. Maar daar staan dus wel bescheiden prestaties tegenover. De actieradius is oké, maar qua acceleratie en DC-laadsnelheid doe je dan wel de nodige concessies.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie