Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Autoverkoop hapert ten koste van vergroening wagenpark

Autoverkoop hapert ten koste van vergroening wagenpark

Auteur Bas van der Weerd

Het Nederlandse wagenpark vergroent niet zo snel als gehoopt. De verkoop van nieuwe auto's blijft achter, en dat heeft grote gevolgen voor de overgang naar elektrisch rijden. Een recent rapport van ING Research waarschuwt dat deze trend een serieuze rem zet op de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.

Waarom blijven we toch met die oude auto's rijden?

De redenen voor de lage autoverkoop zijn divers. Ten eerste maken de stijgende rente en inflatie nieuwe auto's onbetaalbaar voor veel mensen. Ook de BPM maakt de auto’s er in Nederland niet goedkoper op. Potentiële kopers stellen hun aankoop uit, in de hoop dat de prijzen weer zullen dalen. Daarnaast zijn de hoge energieprijzen een spelbreker, vooral voor degenen die overwegen om over te stappen op een elektrische auto. Ondanks de lagere gebruikskosten van elektrische auto's, zijn veel consumenten de afgelopen jaren afgeschrikt door de hoge energieprijzen en zijn ook nu bezorgt over de onzekere toekomst.

Het is een opvallend contrast met de situatie voor de coronapandemie. Toen was er sprake van een ware inhaalslag op de automarkt, maar die bleef de afgelopen jaren helaas uit. De economische tegenwind en de onzekerheid over de energietransitie hebben de consument voorzichtig gemaakt.

Gevolgen voor het milieu

De lage verkoop van nieuwe auto's heeft grote gevolgen voor de vergroening van het wagenpark. Het betekent namelijk dat er minder nieuwe, zuinige en schone auto's op de weg komen. En dat terwijl juist die nieuwe modellen een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Bovendien blijven de oudere, vervuilende auto's langer in gebruik. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de verkeersveiligheid. Oudere auto's zijn immers vaak een stuk minder veilig dan nieuwe modellen.

Wat is de oplossing?

Om de vergroening van het wagenpark te versnellen, is actie nodig op verschillende fronten. De overheid zou de verkoop van elektrische auto's kunnen stimuleren met subsidies en belastingvoordelen. Daarnaast zijn investeringen in laadinfrastructuur cruciaal om elektrisch rijden toegankelijker te maken voor iedereen. Ook voorlichting en bewustwording over de voordelen van elektrisch rijden kunnen helpen om de drempel voor potentiële kopers te verlagen.

De automobielindustrie kan hierin ook een belangrijke rol spelen. Door elektrische auto's betaalbaarder te maken en te zorgen voor een aantrekkelijk aanbod aan modellen, kunnen ze consumenten overtuigen om de overstap naar elektrisch te maken. Wat dat betreft is het dus een goede zaak dat er de laatste tijd steeds meer goedkopere elektrische auto’s zijn aangekondigd.

De bal ligt bij ons allemaal!

Het heeft helemaal geen zin om af te wachten en naar elkaar te wijzen. Uiteindelijk ligt de sleutel tot een succesvolle transitie naar elektrisch rijden bij ons allemaal. De overheid, de automobielindustrie, de leveranciers van laadinfrastructuur en de consument moeten samenwerken om de vergroening van het wagenpark te versnellen. Alleen dan kunnen we zorgen voor een schonere lucht, een beter milieu en een duurzame toekomst voor ons allemaal.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie