Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

ANWB in de weer tegen blokkeertarieven

Auteur Bas van der Weerd
29 augustus 2024

Het laden bij publieke laadpalen kan soms een onaangename verrassing opleveren. Steeds meer laadpaalaanbieders rekenen namelijk ook 's nachts blokkeertarieven, wat kan leiden tot onverwacht hoge kosten. De ANWB vindt dit onredelijk en heeft daarom de Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app gelanceerd om elektrische rijders te beschermen.

Blokkeertarieven: Wat zijn het en waarom zijn ze een probleem?

Blokkeertarieven zijn extra kosten die bovenop het reguliere stroomtarief worden gerekend als een elektrische auto (te) lang aan de laadpaal blijft staan. Het idee hierachter is om 'laadpaalkleven' tegen te gaan en de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren, zodat iedereen de kans krijgt om zijn of haar auto op te laden.

Hoewel de ANWB het doel van blokkeertarieven begrijpt, vindt de organisatie dat de huidige situatie vaak onredelijk is. Veel aanbieders rekenen te hoge tarieven of laten het blokkeertarief al na korte tijd ingaan, zelfs 's nachts. Dit is vooral problematisch voor mensen die geen eigen oprit hebben – dat is het geval bij meer dan de helft van alle woningen in Nederland - en dus afhankelijk zijn van publieke laadpalen. Die elektrische rijders worden geconfronteerd met oneerlijke extra kosten, terwijl ze vaak geen alternatief hebben.

De Auto-stopfunctie van de ANWB Laadpas-app

Om elektrische rijders te beschermen tegen deze onredelijk hoge kosten heeft de ANWB de Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app geïntroduceerd. Deze functie stopt automatisch de laadsessie als de accu van de auto vol is tussen 23:00 en 07:00 uur. Zo voorkom je dat je onnodig blokkeertarieven betaalt terwijl je slaapt.

Het is belangrijk om te weten dat de Auto-stopfunctie geen laadsessies onderbreekt als de accu al voor 23:00 uur vol is. De ANWB vindt het namelijk redelijk dat de auto dan bij de laadpaal wordt weggehaald om ruimte te maken voor anderen.

Reactie van laadpaalaanbieders

De ANWB wil met de nieuwe Auto-stopfunctie niet alleen elektrische rijders beschermen tegen onverwachte kosten, maar ook een discussie op gang brengen over de blokkeertarieven. Naar aanleiding van de kritiek van de ANWB heeft Allego, een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland, trouwens aangekondigd dat ze hun blokkeertarief gaan aanpassen. Vanaf 1 september 2024 wordt dit tarief pas berekend bij een sessieduur van meer dan 4 uur, waarbij de uren tussen 23:00 en 07:00 uur zijn uitgesloten.

De ANWB is blij met dit besluit en hoopt dat meer aanbieders dit voorbeeld zullen volgen. Uiteindelijk is het doel dat de Auto-stopfunctie overbodig wordt, omdat blokkeertarieven op een eerlijke en redelijke manier worden toegepast.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie