ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024: Nog steeds veel ruimte voor verbetering
De ANWB heeft onlangs de Elektrisch Rijden Monitor 2024 gepubliceerd, een rapport dat interessante inzichten geeft in de stand van zaken rond elektrisch rijden in Nederland. Hoewel de interesse in elektrische auto's groeit en er steeds meer betaalbare modellen op de markt komen, blijft het aantal mensen dat daadwerkelijk van plan is om een elektrische auto te kopen, nagenoeg gelijk. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel. Maar wat zijn dan de belangrijkste obstakels, en wat drijft de mensen om wel of niet de overstap naar elektrisch rijden te maken?
Groeiend aantal elektrische auto's, maar beperkte stijging in koopintentie
Het aantal elektrische auto's op de Nederlandse wegen neemt gestaag toe. In oktober 2024 reden er 522.747 elektrische auto's rond, wat neerkomt op 5,5% van het totale personenwagenpark. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen het aandeel nog 5% was. Echter, ondanks deze groei en de toenemende bekendheid met elektrisch rijden (30% van de Nederlanders is er zeer bekend mee), blijft de koopintentie binnen vijf jaar laag. Slechts een kleine stijging van 1% is waarneembaar ten opzichte van 2023.
De aanschafprijs blijft een grote drempel
Een van de grootste struikelblokken blijft de prijs, zo blijkt uit het onderzoek. De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto is licht gestegen naar €46.022, terwijl de betalingsbereidheid van Nederlanders voor een nieuwe EV op €34.436 ligt. Dit betekent dat er nog steeds een aanzienlijk gat gaapt tussen wat consumenten willen betalen en wat elektrische auto's daadwerkelijk kosten.
Hoewel er steeds meer betaalbare modellen op de markt komen – aan het eind van dit jaar zijn er 83 modellen beschikbaar met een aanschafprijs tot €50.000 en 16 modellen onder de €35.000 – blijft de hoge aanschafprijs voor 39% van de Nederlanders de grootste barrière.
Actieradius is een strijd tussen feit en fictie
Naast de prijs speelt ook de actieradius van de elektrische auto een belangrijke rol in de overwegingen van potentiële kopers. Voor 60% van de Nederlanders ligt de gewenste actieradius tot 500 kilometer. Dit ligt nog steeds niet in lijn met de gemiddelde actieradius van een EV, die in 2024 tot 418 kilometer is gestegen. Zo’n 40% van de Nederlanders geeft aan dat ze een actieradius van meer dan 500 kilometer willen. Deze wens is vooral sterker in minder stedelijke gebieden, waar men vaker langere afstanden aflegt.
Onzekerheid over overheidsbeleid
Een ander belangrijk punt van zorg is de onzekerheid over het overheidsbeleid. Met name de onduidelijkheid over de toekomstige motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto's baart veel mensen zorgen. De helft van de Nederlanders geeft aan dat de aanschaf van een elektrische auto wordt beïnvloed door de MRB. Vanaf 2025 verdwijnen subsidies en kortingen op de MRB grotendeels, en dat vergroot de onzekerheid over de toekomstige kosten van een elektrische auto nog verder.
Motivaties voor elektrisch rijden
Ondanks de genoemde drempels zijn er ook duidelijke motivaties om voor elektrisch rijden te kiezen. Want 42% van de Nederlanders ziet elektrisch rijden als beter voor het klimaat en milieu. Daarnaast wordt het rijcomfort – de stilte, soepelheid en het gebruiksgemak – als een belangrijk voordeel gezien. Interessant is dat jongeren (18-30 jaar) over het algemeen positiever staan tegenover elektrisch rijden en het gemak (bijvoorbeeld thuis opladen) en innovatie als belangrijke drijfveren zien.
Nederland is koploper qua laadinfrastructuur, maar...
Nederland blijft koploper in Europa als het gaat om openbare laadpaaldichtheid, met 1 laadpunt per 3,1 elektrische auto's. Er zijn in totaal 174.442 AC- en DC-laadpunten beschikbaar. Maar andere Europese landen, zoals België, Duitsland en Frankrijk, zijn bezig met een inhaalslag en hebben het aantal laadpunten sinds vorig jaar met 50% verhoogd.
Toekomst nog steeds vol uitdagingen en kansen
De ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 schetst een genuanceerd beeld van de elektrische automarkt in Nederland. Enerzijds zien we een gestage groei in het aantal elektrische auto's en een toenemende interesse in elektrisch rijden. Anderzijds blijven de hoge aanschafprijs, de actieradius en de onduidelijkheid over het overheidsbeleid belangrijke drempels voor veel consumenten.
Om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen, is het van groot belang om deze drempels weg te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door het stimuleren van de productie en verkoop van betaalbare elektrische auto's, het verder uitbreiden van het laadnetwerk en het bieden van duidelijkheid over toekomstige belastingen en subsidies. De huidige regering zal echter niet openstaan om daar enige verbetering in brengen.
Om de transitie naar elektrisch rijden te doen slagen, is het ook belangrijk om de voordelen van elektrisch rijden – zoals de positieve impact op het milieu en het comfortabele rijgedrag – te blijven benadrukken. Maar zolang het financiële plaatje nogal onzeker is, zal elektrisch rijden niet zo snel een aantrekkelijk alternatief voor een breed publiek worden. Wil je de volledige of ingekorte versie van de “ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024” bekijken? Je kunt die allebei downloaden op de website van de ANWB.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford