
Allego voert connectietarief in om laadpaalkleven tegen te gaan
De vraag naar laadpalen voor elektrische auto's groeit hard, maar helaas groeit de beschikbaarheid van openbare oplaadpunten niet altijd even snel mee. Lang niet overal wordt voldaan aan de behoefte van bestuurders van elektrische voertuigen. Omdat bestuurders van elektrische auto’s hun auto niet altijd loskoppelen na afloop van de laadsessie, zijn laadpalen ook vaak onnodig bezet. Als extra maatregel om frustratie te voorkomen en laden efficiënter te maken, voert Allego per 1 maart 2024 een connectietarief in.
Extra toeslag tijdens laadsessie
Om te voorkomen dat elektrische auto's onnodig lang aan de laadpaal blijven staan, is Allego genoodzaakt om maatregelen te nemen. Als een auto aan het opladen is aan een AC-laadpaal, gaat na een uur een 'connectietarief' van €0,25 per uur in. Zo wil men bestuurders stimuleren om laadsessies niet onnodig lang te maken en hun auto na het opladen tijdig te verplaatsen zodat de laadplaats weer beschikbaar is voor een ander. Alle laadpassen op het Nederlandse Allego-netwerk krijgen met deze extra toeslag te maken.
Hogere kosten bij 1-fase laden
Vooral voor bezitters van auto's met een 1-fase boordlader is dit nadelig. Deze auto's hebben doorgaans een langere laadtijd. Daardoor kan deze aansluitvergoeding in hun geval een behoorlijke kostenpost vormen.
Iemand die 15.000 kilometer per jaar rijdt met een verbruik van 20 kWh/100km, verbruikt in een jaar tijd 3.000 kW. Stel dat er twee keer per week geladen wordt met een snelheid van 3,7 kW, dan hebben het inclusief 15% verlies over laadbeurten van ruim 9,5 uur. Dat betekent ruim 8,5 uur connectietarief, wat ruim 2 euro kost, en bij honderd laadbeurten per jaar is dat toch een aardig bedrag.
Ook als er zich technische problemen voordoen die tot een vertraging van het laadproces leiden, zal het nieuwe tarief een rol spelen. En er zijn nog meer aspecten: soms wordt de capaciteit van een laadpaal verdeeld over de twee aansluitingen. Als iemand (met een 6,6 kW 1-fase boordlader) zijn auto eerst als enige aan de laadpaal aansluit, zal met die 6,6 kW kunnen laden. Als er dan nog een auto aan die paal gaat laden, halveert de laadsnelheid in veel gevallen. Dan betaalt de gebruiker dus voor vele uren extra aan connectietarief terwijl er sprake is van een situatie waar de gebruiker niets aan kan doen.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) merkt ook op dat er wel begrip bestaat voor de beweegredenen van Allego, maar dat de kostenpost voor sommige EV-rijders wel fors kan oplopen.
Betere beschikbaarheid als beoogd resultaat
Allego wil voorkomen dat de bezettingsgraad van laadpunten onnodig hoog is. Lange wachttijden door auto's die enkel nog geparkeerd staan tijdens of na het laden, moeten plaatsmaken voor efficiënt gebruik van de beschikbare laadpalen.
Sander Sommer, Managing Director van Allego's Benelux-regio, zegt: "Toegankelijkheid is een van de pijlers van Allego's laadnetwerk en het onnodig bezetten van laders heeft invloed op de belofte die Allego doet aan zijn klanten. Wij geloven dat elke EV-rijder moet kunnen opladen wanneer dat nodig is, zonder dat dit ten koste gaat van zijn tijd, planning of algemene levenskwaliteit. We hopen dat dit connectie tarief meer bestuurders zal aanmoedigen om laders te gebruiken met aandacht voor de volgende gebruiker en hun auto's aangesloten te houden voor de tijd die ze nodig hebben om op te laden, niet meer, niet minder."
Andere oplossingen wenselijker
Het is de vraag of het connectietarief effectiever is dan bijvoorbeeld betere inzage in de actuele beschikbaarheid van laadpalen via apps of navigatiesystemen, en een duidelijke signalering als de laadsessie beëindigd is. Ook een ander soort toeslag, die bijvoorbeeld pas ingaat zodra de accu voor meer dan 80 procent is opgeladen, is wellicht een soort overweging. Het nieuwe connectietarief zal ongetwijfeld het nodige losmaken onder bezitters van EV's. Hoe effectief de maatregel precies is en of deze blijvend van aard zal zijn, is afhankelijk van acceptatie onder een grote groep gebruikers. In hoeverre andere exploitanten van laadpalen dit voorbeeld gaan volgen, blijft vooralsnog een open vraag.
Wat wel duidelijk is, is dat deze stap opnieuw laat zien dat de transitie naar grootschalige elektrificatie van het wagenpark niet allen bestaat uit het plaatsen van voldoende laadpunten. Een slim beheer van de beschikbare capaciteit is nodig om het voor iedereen mogelijk en aantrekkelijk te houden om met een elektrische auto de weg op te gaan.
Foto: Allego
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford