Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Accu's inzamelen steeds belangrijker

Auteur Arjan Hordijk

Dat EV's de uitstoot van schadelijke stoffen terugdringen mag ondertussen wel duidelijk zijn. Zeker in stedelijke gebieden zorgt dit voor een aanzienlijke winst van de luchtkwaliteit. Toch is het zo dat ook elektrische auto's maar een beperkte levensduur hebben en met name het batterijpakket kan hierbij zorgen voor de nodige vervuiling. Zeker als er met deze accu's niet zorgvuldig wordt omgesprongen. Daarom wordt het inzamelen van accu's steeds belangrijker. De Europese Unie erkent dit ook en komt dus met een batterijrichtlijn. Hierin zijn fabrikanten zelf verantwoordelijk voor de verwerking van 'afgedankte' batterijpakketten en accu's.
Zeker in stedelijke gebieden

ARN en RAI Vereniging werken samen

Dit is het punt waar ARN (Auto Recycling Nederland) en de RAI om de hoek komen kijken. De ARN werkt namelijk in opdracht van importeurs en fabrikanten om de batterijen in te zamelen voor EV's, LTI's (Light Means of Transport, dus tot 25 kilogram) en SLI (Starting, Lightning en Ignition, oftewel startaccu's). Het uiteindelijke doel is om een "landelijk collectief systeem voor alle importeurs/fabrikanten op te tuigen en te komen tot een zogeheten 'LMT Batterij Beheerplan'" aldus Janet Kes van ARN.

Inzamelen begint klein

Het eerste plan wat op tafel ligt, richt zich met name op de accu's uit elektrische snor- en bromfietsen. Dit is nodig, want juist deze markt groeit zeer snel! Logisch ook, want juist elektrisch brommer rijden drukt niet alleen de uitstoot van schadelijke stoffen, maar verlicht ook de druk op het drukke verkeersnet. Ander positief punt van elektrisch brommer rijden, is dat laden eenvoudig thuis kan, zonder eigen oprit of zelfs maar een laadpaal. Voor het inzamelen van de accu's is er nu een plan gepresenteerd aan de Sectie Scooters binnen de RAI. Op dit moment zijn er vijf verschillende partijen aangesloten binnen deze sectie, maar zij vertegenwoordigen al wel ruim 30 procent van de e-scootermarkt. Verschillende dealers van deze merken hebben al de mogelijkheid om batterijen bij de ARN af te melden. Tijdens de startfase zullen enkel merken van deelnemende importeurs deze mogelijkheid hebben. In de toekomst moet dit echter uitgebreid worden. Dit is onderdeel van de tweede fase, waarin het aantal deelnemende merken dus groter wordt.

En de auto's dan?

Binnen de automarkt is het zo dat er ruim 112.617 kilogram aan batterijen is aangemeld bij ARN. Ruim 23 procent bleek geschikt te zijn voor een nieuwe toepassing, zoals bijvoorbeeld energie opslag door middel van een thuis accu. Punt is wel dat dit een jaar geleden nog ruim 50 procent was van het aantal batterijen. Dit klinkt negatief, maar in de praktijk blijkt een groot deel van de batterijen dus steeds vaker te repareren door de modulaire opbouw. Hierdoor kan de slechte module van de accu vervangen worden, waardoor de rest van de accu nog langer mee gaat. Het kapotte deel blijkt in de praktijk dan weer lastig in te zetten in de 'second use' markt. 

Positief is ook dat accu's over het algemeen langer mee lijken te gaan dan eerst gedacht. Mocht een accu echter volledig versleten zijn, dan zamelt ARN deze dus in, om te versturen naar een recycle bedrijf. Deze zal de schaarse grondstoffen zoals nikkel en kobalt verwijderen en weer opnieuw bij producenten aanbieden als grondstof.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie