Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

EV-markt groeit stilletjes door terwijl rest stilvalt

EV-markt groeit stilletjes door terwijl rest stilvalt

Auteur Bas van der Weerd

Na de cijfers per maand en kwartaal is het halverwege het jaar tijd voor de halfjaarcijfers. Daaruit blijkt dat de verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland in het eerste halfjaar van 2025 opnieuw is gedaald. In totaal werden er 182.680 voertuigen op kenteken gezet, ruim 10.000 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar wie verder kijkt dan het totaalbeeld, ziet een ander verhaal: de volledig elektrische auto’s blijven in de lift – zij het voorzichtig.

Slecht eerste halfjaar verhult groei ‘elektrisch’

De daling van 5,5 procent in nieuwverkopen maskeert een duidelijke tweedeling. Benzinemodellen kregen het zwaar: hun marktaandeel daalde naar 15 procent. Diesel en LPG spelen nog amper een rol. Daartegenover staan hybrides, die inmiddels bijna de helft van de markt innemen.

Maar het opvallendst is de positie van volledig elektrische auto’s: met 63.877 registraties stegen ze met 6 procent ten opzichte van vorig jaar. In een dalende markt is dat geen geringe prestatie. EV’s nemen inmiddels 35 procent van de markt in. Daarmee is hun positie absoluut niet meer marginaal, maar structureel.

Zakelijke markt blijft fundament voor EV’s

Achter die groei gaat een bekend patroon schuil. De zakelijke rijder blijft het fundament van de EV-markt: 81,8 procent van de elektrische auto’s werd zakelijk geregistreerd. De zakelijke markt kent het speelveld, maakt gebruik van bijtellingsvoordeel en kiest steeds vaker voor elektrische modellen vanwege TCO en restwaardes.

Die dominantie bepaalt ook het aanbod. Tesla voert opnieuw de lijst aan, met de Model Y als bestverkochte EV van juni. Dit in tegenstelling tot de eerdere maanden van dit jaar. Maar de concurrentie komt op: de Škoda Elroq, BMW iX1 en Kia EV3 spelen zich bijvoorbeeld nadrukkelijk in de kijker, vooral dankzij scherpe leaseprijzen en korte levertijden.

Particulier wacht af – maar haakt niet af

Toch is er ook onder particulieren beweging. Hun aandeel in de EV-verkoop steeg licht van 16,7 naar 18,2 procent. Dat is absoluut geen doorbraak, maar wel een duidelijk signaal. De belangstelling is er, al wordt de aankoopbeslissing nog vaak uitgesteld.

Bert de Kroon (BOVAG): “Zoals gebruikelijk loopt de zakelijke markt voorop, maar ook onder consumenten is de belangstelling er zeker. Het aanbod is groter dan ooit, en de nieuwste EV’s doen op geen enkel vlak onder voor hun fossiele varianten.” Volgens De Kroon is de politieke onzekerheid de grootste drempel. “Vrijdag verwachten we uit Den Haag de contourennota autobelastingen. Voor de markt is het cruciaal dat die duidelijkheid biedt voor de lange termijn.”

Populaire EV-modellen: vertrouwd en vernieuwd

De registratielijsten tonen zowel vertrouwde namen als frisse instroom. De Tesla Model Y was de afgelopen tijd een stuk minder populair maar voerde in juni zowaar weer de lijst aan met 1.250 registraties. Ook de Model 3 blijft sterk, al komt er concurrentie van onder meer Škoda, BMW en Kia.

Kijken we naar het hele eerste halfjaar, dan springt de Kia EV3 eruit. Met 6.274 registraties is dit compacte model de bestverkochte auto van Nederland – zelfs over alle aandrijflijnen heen. Over Kia gesproken: ook de Picanto (4.165, geen EV) en de Niro (3.705, EV én hybride) doen het goed, en dragen bij aan de 19.632 auto’s waarmee Kia het meest verkochte merk van dit eerste halfjaar is. De Tesla Model Y staat met 3.828 stuks trouwens op plaats drie, gevolgd door de Škoda Elroq (3.211). Net buiten de top5 komt de Model 3 met 3.011 exemplaren.

Beweeglijk beleid blijft grote bottleneck

De centrale vraag blijft: wanneer wordt elektrisch rijden ook voor particulieren vanzelfsprekender? Volgens Huub Dubbelman (RAI Vereniging) ligt het antwoord bij de overheid. “We moeten de consument en het bedrijfsleven perspectief bieden met langetermijnbeleid. Tegelijk moeten we zorgen voor aanvullende maatregelen die autorijden betaalbaar houden en de transitie op koers houden.”

De markt wacht op duidelijkheid over BPM-afbouw, MIA-regeling, motorrijtuigenbelasting (MRB) en een eventuele opvolger van de SEPP-subsidies. Zonder heldere kaders blijven particuliere kopers afwachtend, en dat vertaalt zich in stagnerende verkoop. Tegelijkertijd groeit het aanbod, verbeteren de specificaties, en wordt de zakelijke markt volwassen.

De elektrische markt groeit dus wel – maar nog niet echt in de breedte. En zolang de particuliere koper twijfelt, blijft de EV-markt vooral een zakelijke exercitie.


De exacte cijfers kun je hier als PDF downloaden/bekijken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie