Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Elektrische auto te water: feiten, fabels en lessen uit een praktijktest

Elektrische auto te water: feiten, fabels en lessen uit een praktijktest

Auteur Bas van der Weerd

Getest: wat gebeurt er echt als een elektrische auto te water raakt?

De ANWB en ADAC brachten een volledig elektrische Citroën ëC4 en een dieselauto van het type Seat Exeo ST te water om te onderzoeken hoe je daadwerkelijk ontsnapt als je met je auto in een sloot of kanaal terechtkomt. In Nederland, waar wegen en water elkaar veelvuldig kruisen, raakt jaarlijks een kleine 800 auto’s te water. Vaak met fatale afloop, vooral door onwetendheid over het juiste handelen. Veel bestuurders denken dat ze moeten wachten tot de auto volgelopen is met water om het portier te kunnen openen. Dat idee blijkt echter ronduit gevaarlijk te zijn.

Feiten en misverstanden rond auto’s te water

Het grootste misverstand: blijven zitten tot de auto is gezonken. Uit de ANWB- en ADAC-test blijkt dat juist onmiddellijk actie vereist is. De auto zinkt meestal langzaam, maar de eerste minuut is cruciaal. Wie direct de gordel losmaakt, het raam opent en naar buiten klimt, heeft de meeste kans het te overleven. Wachten tot de auto volledig onder water staat, betekent vaak dat de inzittenden al langere tijd kopje onder zijn. De ramen – zelfs elektrische – functioneren meestal nog minutenlang na contact met water.

Belangrijkste bevindingen:

  • De elektrische Citroën ëC4 bleef met zijn 12V-boordnet alle vitale functies, zoals ramen en centrale vergrendeling, behouden, zelfs na 10 minuten onder water.
  • Elektrische ramen blijven bruikbaar, ook als de auto gedeeltelijk of geheel onder water staat.
  • Het accupakket - dat op een hoge spanning werkt - liet geen abnormale reacties zien, geen kortsluiting of brandgevaar.

Elektrische auto’s onder water: risico’s en veiligheid

Veel automobilisten vrezen dat een elektrische auto onder water direct kortsluiting of zelfs elektrocutie veroorzaakt. In de praktijk blijkt dat moderne EV’s voorzien zijn van uitgebreide veiligheidsmechanismen. De hoogspanningsaccu – in de ëC4 een 50 kWh-pakket – blijft geïsoleerd. Tijdens de test was er geen sprake van gevaarlijke temperatuurstijgingen of elektrische storingen. De boordnetaccu (12V) bleef tot na 10 minuten onder water functioneren, wat betekent dat de vitale systemen – zoals elektrische ramen en deurvergrendeling – blijven werken zolang je snel handelt.

Vergelijking met brandstofauto’s:

  • Ook in de Seat Exeo bleef het elektrische systeem functioneren.
  • Geen van beide auto’s liet direct gevaar zien door de elektrische installatie.
  • Moderne EV’s zijn vaak beter beveiligd tegen kortsluiting dan oudere modellen met verouderde bedrading.
auto te water: feiten, fabels en lessen uit een praktijktest

Ontsnappen: ramen, deuren en het belang van glas

Wie denkt met een veiligheidshamer elke ruit te kunnen breken, komt bedrogen uit als de auto zijruiten van gelaagd glas heeft. Uit de test bleek dat gelaagd glas nauwelijks te breken is, zelfs niet met een hamer. Gehard glas – meestal in de zijruiten en achterruit van moderne EV’s – breekt juist relatief makkelijk, zeker als je op een hoek mikt.

Praktische tips uit de test:

  • Check of jouw auto gehard of gelaagd glas heeft (staat soms vermeld op het ruitje).
  • Probeer altijd eerst het raam te openen. Werkt dat niet, gebruik een veiligheidshamer en sla in de hoek.
  • Voorruiten zijn altijd van gelaagd glas en dus ongeschikt als ontsnappingsroute.
  • Kan het zijraam niet open en niet breken? Probeer dan de achterruit.

Stappenplan:

  1. Gordel los (of doorsnijden met een veiligheidshamer).
  2. Ruit open of inslaan (bij voorkeur een zij- of achterruit).
  3. Direct naar buiten – iedere seconde telt.

Adviezen aan fabrikanten, wetgevers en bestuurders

De ANWB pleit na deze test voor duidelijke labels op autoruiten, zodat direct zichtbaar is welk type glas gebruikt is. Elektrische ruitbediening zou onder water minimaal tien minuten moeten blijven werken, of er moet een andere noodmogelijkheid zijn. Ook opname van deze situaties in het Euro NCAP-protocol voor botsproeven is volgens de organisatie wenselijk. Autofabrikanten zouden kunnen overwegen ramen automatisch te openen bij te water raken, hoewel dit technisch nog niet breed toegepast wordt.

Verder wordt geadviseerd meer aandacht te besteden aan ‘auto te water’ in de rijopleiding. Veel automobilisten weten niet dat snel handelen levens kan redden, en kennen het stappenplan (gordel, ruit, eruit) niet.

Elektrische auto is onder water niet gevaarlijker dan brandstofauto

De praktijk wijst uit dat een elektrische auto niet gevaarlijker is dan een brandstofauto bij een ongeluk te water. Sterker nog, de aanwezigheid van moderne veiligheidssystemen en goed geïsoleerde accu’s maakt EV’s robuust en voorspelbaar in noodsituaties.

Het echte risico zit in onbekendheid met het juiste handelen en de technische details van de eigen auto.

Door te investeren in transparantie over gebruikte materialen, goede voorlichting en slimme technische oplossingen, kan de automobielsector bijdragen aan nog veiligere auto’s. Niet alleen op de weg, maar ook onder onverwachte omstandigheden in het water.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie