Rijtest Peugeot e-208 GT: de evolutie van de hot hatch
De Peugeot e-208 GT treedt in de voetsporen van een befaamde voorvader. We hebben het niet over de eerste generatie Peugeot 208. Nee, de e-208 GT grijpt terug op een ware legende. Zowel in vormgeving als in prestaties zien we dat de e-208 GT op de 205 GTI wil lijken. Je weet wel: die pocket rocket, door puristen bestempeld als beste hot hatch aller tijden. ‘Big shoes to fill’ dus, voor de Peugeot e-208 GT. Kan hij de verwachtingen waarmaken?
Sterktes | Zwaktes |
+ Prima elektrische prestaties | – Dik stuurwiel |
+ Peugeot design | – Ruimte achterbank |
+ Sportief interieur | – GT-badge |
Wat is de Peugeot e-208 GT?
Peugeots cijfercombinatie ‘208’ kennen we al sinds 2012, toen Peugeot een nieuwe 3- en 5-deurs hatchback introduceerde. In 2019 kwam Peugeot met een geheel vernieuwde 208, wat uitzonderlijk is, omdat Peugeot meestal voor een andere cijfercombinatie kiest bij een nieuw model. Ook de huidige 208 is een 3- of 5-deurs hatchback. Hij is overgoten met het pittige sausje van Peugeots laatste designtaal, met de kenmerkende ‘slagtanden’ en lichtunits die zowel aan de voor- als de achterzijde uit drie verticale balken bestaan.
Peugeot heeft de 208 op het multifunctionele CMP-platform gebouwd; hij is verkrijgbaar met een benzinemotor, dieselmotor of elektromotor. De ‘e’ in e-208 verraadt dat het om een volledig elektrische auto gaat. Toch is de e-208 niet direct opvallend als EV vormgegeven: hij heeft geen dichte grille of bijzondere laadaansluiting. Enkel de dichte wielen verraden het elektrische karakter van de e-208. En er zijn nog wat specifieke details die de Peugeot e-208 GT kenmerken, maar daarover later meer.
Het interieur is onmiskenbaar Peugeot. De tellers zijn zo geplaatst dat je over het stuur moet kijken om ze af te lezen. Op het stuur in de vorm van een afgeronde zeshoek, prijken een leeuw en de letters ‘GT’. In het midden van het dashboard vind je een multimediascherm met daaronder een aantal touch-knoppen en tuimelschakelaars. In de middenconsole vind je een hoekig vormgegeven hendel, waarmee je de rijrichting kunt selecteren. Verder zitten er ook knoppen om de handrem te activeren of verschillende rijmodi in te stellen. De in verschillende kleuren instelbare ambianceverlichting geeft extra sfeer zodra het donker wordt.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je instapt en de startknop indruk, komt de auto tot leven met een 3D-animatie op het tellerscherm. De tweekleurige sportstoelen geven al iets weg over het karakter van de Peugeot e-208 GT. De elektromotor heeft een vermogen van 136 pk en 260 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 8,1 seconden. Nu lijken dit geen heftige cijfers voor de snelste variant van de 208. Maar geloof me, op bochtige weggetjes komt de Peugeot e-208 GT heel goed tot zijn recht.
Adaptieve cruise control en een rijbaanassistent helpen om de rit goed te laten verlopen. Tijdens een nachtelijke rit verraste de grootlichtassistent mij. Die werkt erg fijn: in het donker gaan de grote lichten aan, maar zodra de Peugeot andere voertuigen detecteert, schakelt hij weer over naar de normale verlichting. Toch schakel ik de grootlichtassistent uit, om te voorkomen dat ik een eventuele dronken fietser verblind.
De MyPeugeot-app maakt het leven nog makkelijker. Daarmee heb je direct inzicht in bijvoorbeeld de locatie en kilometerstand van je Peugeot. Daarnaast geeft de app inzicht in de onderhoudshistorie en krijg je pop-up meldingen als het tijd is voor een servicebeurt. EV-specifieke functies, zoals laadgegevens beheren en preconditioneren hebben we helaas niet kunnen testen, omdat de e-remote control functies pas bij langer gebruik beschikbaar komen.
Laadcijfers Peugeot e-208
Een laadpaal zoeken duurt nooit lang in de Peugeot e-208, het navigatiescherm geeft alle laadpalen in je omgeving weer. Thuis of bij publieke laadpalen kun je 11 kW AC-laden met een 3-fasenlader. Heb je haast? Dan kun je een 100 kW DC-lader gebruiken om bij te tanken. De laadsnelheid is dik in orde met 100 kW voor een 50 kWh accupakket. Met één lading kan je tussen de 275 en 340 km afleggen. Het valt op dat de Peugeot e-208 rekening houdt met de bestuurder, want de actuele actieradius is merkbaar te beïnvloeden door in eco-modus te rijden of door je rijgedrag aan te passen.
Sterke punten
Het typerende design zorgt ervoor dat je de Peugeot e-208 in geen enkel opzicht kunt verwarren met een andere auto. De ‘slagtanden’ als dagrijverlichting geven het kleine opdondertje een stoer gezicht. Bovendien zitten er een aantal verwijzingen naar de befaamde Peugeot 205 GTI in het ontwerp verwerkt. De typeaanduiding op de C-stijl is de meest voor de hand liggende. Maar ook de zwarte wielkastranden en de zwarte balk tussen de achterlichten doen je denken aan Peugeots eerste hot hatch.
Peugeots typerende designkenmerken kom je ook aan de binnenkant van de e-208 tegen. De stoelen zijn sportief vormgegeven met een grijs vilten zitvlak en zwartleren lendensteunen met lichtblauwe en -groene stiksels. Ze geven voldoende zijwaartse steun op de bochtige weggetjes waar we het eerder over hadden. Het 3D i-Cockpit-display geeft letterlijk een extra dimensie aan de rijervaring. Echt nodig is het niet, maar het is wel een leuke bijkomstigheid. Elke e-208 en luxe uitgevoerde 208 krijgt het standaard. Fun fact: de luxeversies van de Peugeot 208 zijn zo populair dat er begin 2020 tijdelijk een tekort aan 3D i-Cockpits ontstond.
De keyless entry van de Peugeot e-208 werkt erg fijn. Zodra je in de buurt komt ontgrendelen de portieren. En zelfs om de auto te starten hoef je de sleutel niet uit je broekzak te halen. Bovendien hoef je je met de e-208 nooit af te vragen of je hem wel op slot hebt gezet. Dat gebeurt namelijk automatisch, zodra de sleutel weer buiten het bereik komt.
Zwakke punten
Peugeots interieursetup blijft bijzonder. Doordat de tellers boven het stuur geplaatst zijn, zijn die vrijwel altijd goed af te lezen. Maar omdat het stuur nogal dik is, ontneemt het wel het zicht op de bedieningshendels die direct achter het stuur zitten.
Nu zijn de belangrijkste functies gelukkig intuïtief te bedienen, maar de cruise control op de tast bedienen vroeg meer van ons tastvermogen. Onhandig voor bestuurders die de Peugeot nog niet zo goed kennen, maar geen groot probleem voor wie er vaker mee op stap gaat.
De achterbank is niet heel ruim. Je kunt er als volwassene wel zitten, maar het liefst niet te lang. De e-208 is overigens wel geschikt voor kinderen, omdat je dankzij de achterportieren makkelijk toegang krijgt tot twee zitplekken met Isofix-beugels.
Het GT-badge schept verwachtingen, maar het maakt de e-208 niet sneller dan andere uitvoeringen van de elektrische 208. De e-208 komt immers altijd in dezelfde samenstelling qua accupakket en elektromotor. Het GT-pakket omvat enkel esthetische toevoegingen. Ik begrijp je volledig als nu de volgende vraag op komt borrelen.
Wat maakt de GT anders dan andere e-208’s?
Het meest opvallende verschil is velgdesign; de GT heeft unieke dichtgewerkte velgen. Ook zitten er andere koplampen (met drie verticale lichtbalken) en een andere antenne op de e-208 GT. Verder onderscheidt de GT zich met hoogglanszwarte spiegelkappen, raamlijsten en diffuser. De zwarte wielkastranden zitten standaard op elke elektrische variant van de 208.
Conclusie rijtest Peugeot e-208 GT
Ondanks dat de e-208 GT de heftigste variant van dit model is, heeft Peugeot haar PSE-label achterwege gelaten. En dat is misschien maar goed ook, want hij is niet per sé sneller dan de e-208’s zonder GT-badge. De Peugeot e-208 GT geeft een subtiele knipoog naar het verleden, maar is tegelijkertijd helemaal bij de tijd. Wat elektrische prestaties betreft heeft Peugeot het heel goed voor elkaar. En dat is knap met een EV die gebaseerd is op een brandstofauto. Zeker als je bedenkt dat de elektrische aandrijving van de e-208 in een relatief klein pakketje verpakt zit. Er is door de jaren heen veel veranderd, maar het is goed om te zien dat er in het tijdperk van elektrische mobiliteit nog steeds ruimte is voor hot hatches.
Het bericht Rijtest Peugeot e-208 GT: de evolutie van de hot hatch verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl