Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Eerste impressie Mercedes EQS: voor rijkaards met range anxiety

De Mercedes EQS is op Nederlandse bodem en wij mochten als een van de eersten een kijkje nemen. De EQS is de elektrische equivalent van de S-klasse. Hij deelt overigens niet dezelfde basis, maar is echt ontworpen als een op zichzelf staande elektrische auto. Bij deze eerste impressie weet de Mercedes EQS ons te verbluffen met bijzondere cijfers, vooral als het gaat om aerodynamica en actieradius.

Joeri vertelt je alles over de Mercedes-Benz EQS

Specs Mercedes EQS

Mercedes laat met de EQS een knap staaltje techniek zien. Bij de 450+ en 580 uitvoeringen heeft het accupakket een netto capaciteit van 107.8 kWh. In combinatie met de 245 kW / 333 pk sterke elektromotor in de 450+ uitvoering, is dat goed voor 785 kilometer actieradius (WLTP). In 580 4MATIC uitvoering krijgt de EQS 385 kW / 523 pk en vierwielaandrijving, waarmee een sprint van 0-100 km/u in 4,3 seconden mogelijk is. De extra kracht gaat uiteraard wel ten koste van wat kilometers actieradius; bij de Mercedes EQS 580 4MATIC bedraagt die 685 kilometer. De topsnelheid van beide modellen is 210 km/u. Beide introductiemodellen kunnen 11 kW AC laden en 200 kW DC snelladen. Optioneel is er ook een 22 kW lader te krijgen. Deze laadwaarden maken de EQS vergelijkbaar met de Porsche Taycan.

Mercedes EQS 450+ Edition One, in two tone, achterlicht en typebadge

Twee extra uitvoeringen Mercedes EQS

De 450+ en 580 versie komen eind dit jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken bij de 450+ variant op ongeveer 130.000 euro; dat is vergelijkbaar met de vanafprijs van de S-klasse. Volgend jaar breidt Mercedes het aanbod uit met een AMG-versie van de EQS; die krijgt naar verluidt maar liefst 760 pk. Daarnaast heeft Mercedes Benz Nederland ons laten weten dat er later nog een extra ‘instapmodel’ bij komt. Deze krijgt een 90 kWh accupakket, waarmee hij lichter en goedkoper wordt. We mogen aannemen dat deze versie achterwielaandrijving krijgt, net als de EQS 450+.

Nieuwe standaard

Mercedes communiceert bij introductie van de EQS geweldige actieradiuscijfers. Dit zijn waarden die we nog niet eerder in de praktijk zijn tegengekomen. Enerzijds is de grote actieradius natuurlijk te danken aan een groot accupakket, maar daarnaast helpen ook de slimme recuperatie en een verbluffend lage Cw-waarde mee om dit te bereiken. Dankzij de gestroomlijnde vormgeving en dichte frontgrille heeft de EQS een Cw-waarde van 0,20: dat is ongeveer het best haalbare voor een productieauto.

Introductie met de Edition One

Mercedes-Benz teaste ons al geruime tijd met foto’s van een tweekleurige EQS. In deze uitvoering staat hij ook bij introductie bij Mercedes-Benz Nederland. Het gaat om de Edition One, die te allen tijde in two-tone is uitgevoerd. Daarnaast is deze eerste editie altijd voorzien van het Hyperscreen. In gewone exemplaren van de EQS kun je ook een kleiner verticaal scherm krijgen.

Stuur Mercedes EQS Edition One, met hyperscreen en ambilight in het interieur

Hey Mercedes, wij willen rijden!

De Mercedes EQS combineert voor het eerst een elektrische aandrijving met weelderige luxe. Deze eerste kennismaking van de Mercedes EQS duurde eigenlijk te kort voor een goede impressie. Wij kunnen niet wachten op de rijtest, zodat we langer de tijd hebben om alle bijzondere features van deze bijzondere auto te ontdekken. Het is nu al een genot om plaats te nemen op de witte lederen achterbank, maar we willen ook wel eens achter het stuur kruipen!

Het bericht Eerste impressie Mercedes EQS: voor rijkaards met range anxiety verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl