Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Google Maps gaat de strijd aan met ABRP qua elektrische auto navigatie

Dat Google Maps één van de betere navigatiesystemen is hoeven we niet meer uit te leggen. Ze zijn ook continue hun navigatiesysteem aan het verbeteren. Nadat je tegenwoordig ook de keuze hebt voor de meest economische route, kun je met Google Maps binnenkort ook automatisch tussenstops (oplaadstops) op je route krijgen voor zowel je elektrische als Plug-In Hybride auto. Wordt Google Maps daarmee een concurrent voor ABRP (A Better Route Planner)?

Bestemming verder dan je actieradius

Elektrische, en PHEV’s, worden elke maand populairder. Google speelt hier op in. Voor veel berijders was Google Maps al het go-to navigatiesysteem. Enkele fabrikanten, zoals Volvo, integreerden zelfs als de Google Maps software in hun eigen navigatiesysteem. Deze systemen waren afgestemd op de auto en adviseerde ook tussenstops op je route. Officieel zit in de Volvo Android Automotive software. Deze is specifiek afgestemd op het gebruik van een geïntegreerd systeem in de auto.

Vooral voor langere ritten is het erg fijn om geautomatiseerd tussenstops ingepland te krijgen. Je hoeft dan niet met eigen apps uit te zoeken waar je het beste kunt opladen. Zelden zijn die apps zo intelligent dat ze rekening houden met jouw desbetreffende auto en jouw accupercentage. Maar ook andere factoren bepalen je actieradius. Denk aan de buitentemperatuur, heuvelachtig gebied én je rijstijl.

Autokenmerken invoeren?

Google lijkt de ervaring die ze hebben opgedaan bij en met andere autofabrikanten nu in te zetten voor hun eigen Google Maps. De website 9To5Google heeft namelijk in de code van de Google Maps app ontdekt dat het systeem automatisch tussenstops in kan plannen. Je krijgt dan een waarschuwing als een tussenstop noodzakelijk is, wanneer deze op je route uitgevoerd moet worden en wat het accupercentage van je auto is bij aankomst op je bestemming.

Of je straks met deze nieuwe Google functionaliteit ook je eigen auto kunt invoeren en dat hij op basis van de kenmerken van de auto (bijv. het verbruik) de tussenstops inplant, dat is nog niet duidelijk. Deze functie kan ABRP wel, tezamen met nog veel meer handige instelmogelijkheden. De Google Maps mogelijkheden zullen op een later tijdstip duidelijk worden.

Jij?

Welke software gebruik jij voor het berekenen van de tussenstops van je elektrische auto? Wil jij niets anders dan ABRP of zie je het liever geïntegreerd in Google Maps? Laat het in de reacties hieronder weten.

Ps. Weet dat het nadeel van het gebruik van aparte apps is, is dat je auto niet op de hoogte is van een aankomende laadbeurt. Hij kan dus niet je accu voorverwarmen voor een zo hoog mogelijke DC laadsnelheid.

Het bericht Google Maps gaat de strijd aan met ABRP qua elektrische auto navigatie verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl