Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ford E-Transit met 89 kWh accu nu te bestellen

Auteur Jasper Engel

In april werd de aankondiging gedaan, maar nu is het dan eindelijk zover: Ford heeft de prijzen bekendgemaakt van de Transit met een grotere accu. Niet dat we iets te klagen hadden over de kleinere accu. De 68 kWh-variant, die al vrolijk rondtoert, komt volgens de veelgenoemde maar zelden haalbare WLTP-norm 317 km ver. In de praktijk ruim 200 km wat vaak al meer dan voldoende is. Een echte bestelauto voor snelwegkilometers wilden we hem vanwege de relatief kleine accu echter niet noemen. Daar komt nu verandering in. De grotere accu met een bruikbare capaciteit van 89 kWh met een maximaal bereik van 402 kilometer en is vanaf nu te bestellen.

En er is nog meer goed nieuws uit Keulen. De E-Transit kan nu, net als zijn belangrijkste concurrent in dit segment - de Renault Master - worden opgeladen met 22 kW AC. Dat betekent dat je de accu in 5,5 uur weer volledig oplaadt met een relatief goedkoop laadpunt. Een groot voordeel, omdat bedrijfswagens vaak op het bedrijf zelf worden opgeladen, waar doorgaans meer elektrisch vermogen beschikbaar is dan bij privéwoningen.

Grote accu alleen in L3 en L4

De Transit met de grote accu is overigens ook letterlijk groot. Ondernemers die een serieus ruime bestelauto nodig hebben, zijn bij Ford aan het juiste adres. Kies je voor de long range, dan stap je automatisch in de zogenoemde lengte 3 (L3) of zelfs de L4-uitvoering. De laadlengte bedraagt dan 3.533 millimeter en de grotere broer, die €1.000 extra kost, meet maar liefst 4.256 millimeter. Dat is nogal wat, vooral als je daarmee door smalle stadsstraten moet manoeuvreren.

Wanneer stadsritten vaker voorkomen en 3 meter laadlengte meer dan voldoende is, kun je kiezen voor de L2H2. Deze is echter alleen beschikbaar met de standaard 68 kWh accu. Het is dus maar net wat je nodig hebt.

Prijzen en specificaties

Ford E-Transit L2H2 (68 kWh)

  • Prijs: €54.975 (excl. BTW/BPM)
  • Laadlengte: 3.083 mm
  • Laadvermogen: 935 kg
  • Trekgewicht: 750 kg


Ford E-Transit L3H2 (89 kWh)

  • Prijs: €59.995 (excl. BTW/BPM)
  • Laadlengte: 3.533 mm
  • Laadvermogen: 728 kg
  • Trekgewicht: 750 kg


Ford E-Transit L4H3 (89 kWh)

  • Prijs: €60.995 (excl. BTW/BPM)
  • Laadlengte: 4.256 mm
  • Laadvermogen: 566 kg
  • Trekgewicht: 750 kg

Snelladen van 115 kW naar 180 kW

De E-Transit met de grote 89 kWh accu heeft een actieradius die vooral geschikt is voor snelwegkilometers. Deze actieradius wordt overigens niet alleen bereikt door de extra accucapaciteit, maar ook dankzij de iwarmtepomp met dampinspuiting die het interieur efficiënter verwarmt bij lage buitentemperaturen. Dit systeem is vergelijkbaar met dat van zijn kleinere broer, de e-Transit Custom, die eveneens met deze technologie is uitgerust.

Juist voor snelwegritten is opladen, en vooral het vermogen waarmee dat gebeurt, van groot belang. Het AC-laadvermogen (wisselstroom) is verdubbeld van 11 kW naar 22 kW. Ook opladen bij een DC-snellaadstation(gelijkstroom) gaat aanzienlijk sneller. Het snellaadvermogen is verhoogd van 115 kW naar 180 kW, waardoor de accu volgens Ford in slechts 28 minuten van 10% naar 80% is op te laden.

Kies je voor de Transit, dan kun je rekenen op 728 kg laadvermogen en een maximaal 750 kg wegende aanhanger. Dat is enigszins teleurstellend, want aan het motorvermogen ligt het niet. Met maar liefst 269 pk op de achterwielen zou je verwachten dat de auto dit prima aankan. Helaas heeft Ford vooralsnog anders besloten.

Power Onboard

Ford heeft nog een paar slimme oplossingen om tijdens de klus je elektrische gereedschappen van stroom te voorzien. Met de optie Pro Power Onboard (€1.200 excl. BTW) kun je in de laadruimte tot 2,3 kW aan exporteerbare energie gebruiken. In de cabine kun je daarnaast voor een vriendelijker bedrag van €175 kiezen voor een 150 Watt/230V-stopcontact. Dit stopcontact bevindt zich tussen de voorstoelen en is voor het opladen van laptops, telefoons of andere kleine apparaten tijdens het rijden.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie