Rijtest Mazda MX-30 EV: Range anxiety is terug, maar dan leuk
Mazda staat bekend om het merk dat alles anders doet. Bij de brandstofmodellen is een atmosferische 2.0 liter nog heel ‘normaal’. Door toepassing van bijzondere Skyactiv techniek, haalt Mazda toch nog gunstige verbruikscijfers. Bij de MX-30 EV voert Mazda nog steeds het Skyactiv label, zij het onder de naam e-Skyactiv. Overigens nog steeds anders dan iedereen. Hoe anders ook deze Mazda weer is? Lees het in de rijtest van de Mazda MX-30 EV.
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Dynamisch | – Bereik |
+ Afwerking | – Te weinig vermogen |
+ Geen touchscreen | – Geen frunk |
Wat is de Mazda MX-30 EV
De Mazda MX-30 is een hele verschijning. Ondanks het geringe formaat, valt de auto namelijk behoorlijk op. Dit komt niet enkel door de kleur, die Mazda Zirkon Zand noemt. De MX-30 is simpelweg een mooie auto, met voldoende aandacht voor detail. Dit begint al aan de voorzijde met de priemende verzonken koplampen en achter de kleine ronde lichten. De C-stijl herbergt dan ook nog een staalkleurig deel, met de merknaam. Meest bijzondere blijven echter de suicide doors aan de achterzijde, die bij openen laten zien dat de MX-30 helemaal geen B-stijl heeft! Dit is niet alleen mooi, maar ook handig als je bijvoorbeeld een kinderzitje wilt monteren. Wel onhandig in krappe parkeerruimtes, want de voordeur moet open, alvorens de achterdeur open kan. Waarvoor dus stiekem best wat ruimte nodig is.
Hoe rijdt de Mazda MX-30 EV
Bij instappen valt direct het rustige interieur op. Geen groot scherm dat de aandacht afleidt, of een hippe tellerpartij achter het stuur. De stoelen zitten daarbij erg prettig en kennen voldoende verstelmogelijkheden. Het stuur is aan de dunne kant, maar ligt wel prettig in de hand. Wat daarnaast opvalt, is het gebrek aan gewicht. Dit heeft vooral te maken met de kleine accu. De MX-30 weegt dan ook ‘maar’ 1.700 kilogram.
Hiermee zijn we gelijk aangekomen bij wat de MX-30 uniek maakt. Mazda kiest bewust voor een klein accupakket. Dit heeft een positief effect op het rijgedrag. Zonder verlies aan comfort, is er nog ruim voldoende sportiviteit aanwezig. De MX-30 laat zich daardoor gewillig in de bochten plaatsen. Met name lange doordraaiers dagen uit om steeds sneller te gaan. Het stuurgevoel draagt hier ook zeker aan bij. Dit is nog lekker ‘ouderwets’ zwaar. Samen met het goed uitgekiende onderstel zorgt dit ervoor dat de MX-30 rijdt als een semi-hothatch.
Sterke punten
In het interieur zijn de materiaalkeuze en afwerking van een zeer hoog niveau . Met name de details van kurk zijn een mooie toevoeging. Het leer en gebruikte kunststof voelen eveneens zeer gedegen aan, waarbij alles ook nog eens goed op elkaar aansluit. Eigenlijk kan Mazda hierin nagenoeg wedijveren met de premiummerken. Het kleinere scherm is dan wel geen touchscreen, maar de draaiknop in de middenconsole werkt wel erg goed. De ogen hoeven nauwelijks van de weg gehaald te worden bij het scrollen door het, overigens zeer overzichtelijke, menu. En geen vette vingers op het scherm ook.
Daarnaast blijft het dynamische rijgedrag ons iedere keer opnieuw verrassen. Zeker voor een EV is de MX-30 gewoon zeer licht en dit vertaalt zich in een zeer prettig en voorspelbaar rijgedrag. Bonus: het is ook gewoon lekker sportief.
Zwakke punten
Uiteraard heeft het kleine accupakket ook een groot nadeel. Bij 100% vol, geeft de teller maximaal 155 kilometer bereik aan. Tegenwoordig is dat simpelweg te weinig. Erg zuinig is de Mazda ook niet. 18 kWh op 100 kilometer is al een hele uitdaging. Wat het zuinige rijden eveneens in de weg staat, is het sportieve weggedrag. De Mazda heeft zelfs zo’n goed onderstel, dat de vraag blijft waarom er niet meer vermogen aanwezig is? De MX-30 kan dit namelijk makkelijk aan, wat de auto in onze ogen nog leuker maakt. Ondanks de flinke ruimte onder de motorkap, is het eveneens jammer dat een frunk ontbreekt. Een vieze laadkabel moet daardoor altijd in de kofferbak.
Uitrusting
Het ontbreekt de Mazda eigenlijk aan niets. Climate control, cruise control en een goeie camera zijn allemaal aanwezig. Prettig is ook dat Apple Carplay en Android Auto, ondanks het ontbreken van een touchscreen, gewoon werkt. Ook hier bewijst de draaiknop zich wederom als zeer gebruiksvriendelijk. Navigatie invoeren via de telefoon omzeilt ook de onhandige adresinvoer met de draaiknop.
Conclusie Mazda MX-30 EV
Mazda kiest ook met diens EV’s een andere weg dan de rest. Gevolg is dat de MX-30 dus prettig rijdt en zelfs een sportief randje heeft. Met name het zeer goede onderstel maakt indruk. Nadeel is dat het bereik achterblijft ten opzichte van hedendaagse maatstaven. Mazda zelf geeft aan te mikken op de verkoop als tweede elektrische auto in het gezin. Dit zou kunnen, maar €36.400 blijft een hoop geld voor ‘slechts’ een tweede auto.
Het bericht Rijtest Mazda MX-30 EV: Range anxiety is terug, maar dan leuk verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl