Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest IONIQ 6: de weg van de minste weerstand

Sterke punten:Zwakke punten:
+ Eenvoudig in gebruik– Weinig spannend
+ Moderne klassieker– Grote camerasteunen
+ Superieure techniek– Vergeten instellingen

We leven in het tijdperk van Hyundai. Onder de namen IONIQ en Kia presenteert dit merk het ene elektrische succesverhaal na het andere. Nadat de IONIQ 5 een flinke kast kon vullen met alle awards, is het nu de beurt aan de IONIQ 6. Met zijn opvallende uiterlijk maakt ook deze elektrische auto de tongen los. Tijdens onze rijtest tussen de bollenvelden keken we of de IONIQ 6 even opvallend rijdt als dat hij oogt.

Wat is de IONIQ 6?

De wereld moet eenduidig naar adem hebben gesnakt toen Hyundai in 2020 het doek van zijn Prophecy conceptauto trok. De gestroomlijnde vierdeurs deed met zijn klassieke lijnen menig autohart sneller kloppen. Toen in 2022 de IONIQ 6 werd gepresenteerd, een directe afstammeling van de Hyundai Prophecy, waren de meningen verdeeld. De dramatische lijnen van de concept waren vertaald naar een meer alledaags ontwerp.

IONIQ 6 tussen de bloembollen

De IONIQ 6 blijft echter een opvallende auto. Als geen ander maken de Koreanen gebruik van de vrijheden die een elektrische auto biedt. Met zijn sterk aflopende achterkant doet de auto denken aan de auto’s uit de Art Deco van een eeuw geleden. Een dubbele spoiler breekt de lijnen, terwijl de pixels in het achterlicht een duidelijke knipoog naar de IONIQ 5 zijn.

Het levert interessante tegenstellingen op. Naast een willekeurige andere auto ogen de klassieke lijnen van de IONIQ 6 ineens zeer futuristisch en modern. Toch mengt de auto zich zonder op te vallen in het moderne verkeer. Het ontwerp valt op zonder te schreeuwen en voelt vertrouwd zonder saai te zijn. Hier staat daadwerkelijk een toekomstige klassieker.

Het design van de IONIQ 6 is er overigens niet alleen om mooi te zijn. Net zoals zijn voorgangers uit de Art Deco-periode draait het hier om stroomlijn. Dankzij zijn gladde uiterlijk en opvallende boat tail haalt de IONIQ 6 een CW-waarde van 0,21. De aerodynamische vorm draagt bij aan een verregaande efficiëntie, wat uiteindelijk betekent dat je verder rijdt op één acculading. Een verbruik van 15 kWh op 100 kilometer bleek tijdens onze rijtest eenvoudig haalbaar.

De IONIQ 6 van onze rijtest combineert de grote 77,4 kWh accu met achterwielaandrijving. Het resulterende bereik van 614 kilometer is daarmee ruim voldoende voor een rondje door de Bollenstreek. Dit is de meest logische configuratie. Een kleinere accu van 54 kWh of vierwielaandrijving kost je bereik. Maar dan nog kun je snelladen tot 350 kW, waardoor je in 18 minuten weer voor 80% opgeladen bent. AC-laden gaat tot 11 kW.

IONIQ 6 zijkant

Hoe rijdt hij?

Het rijden met de IONIQ 6 voelde voor mij een beetje als het ontmoeten van de zangeres van je favoriete band. Je kijkt er enorm naar uit, maar op het moment zelf blijkt ze eigenlijk heel normaal. Zo voelde het ook bij de rijtest met de IONIQ 6. Sinds de Hyundai Prophecy keek ik uit naar deze auto, maar achter het stuur bleek het een doodnormale auto.

Logisch dat sommige autojournalisten ietwat teleurgesteld waren. Met zo’n uiterlijk verwacht je ook iets speciaals in het rijgedrag. Met 229 pk is de IONIQ 6 zeker niet langzaam, maar een beetje meer pit had hem beter gestaan. Het rijgedrag vergelijkt zich met dat van de IONIQ 5 en de Kia EV6: uitstekend, maar een tikkeltje emotieloos. Dit maakt hem een fijne auto voor dagelijks gebruik, maar niet één die een lach op je gezicht tovert tijdens het rijden.

De ruimte in het interieur is geoptimaliseerd en dat merk je achter het stuur. Met zoveel ruimte om je heen voelt de IONIQ 6 al snel breder dan hij eigenlijk is. Gelukkig laat hij zich eenvoudig besturen. Ondanks zijn lengte van bijna 5 meter heeft de auto een kleine draaicirkel. Het zicht naar buiten is goed, ook naar achter. Iedereen die denkt dat een hoge auto een beter overzicht biedt, moet maar weer eens een auto als deze gaan rijden.

Dodehoek camera's

Dankzij de accu’s onder de vloer en het lage profiel ligt de IONIQ 6 goed op de weg. De vering is prettig. De aerodynamische vorm draagt bij aan weinig windgeruis. Alleen op slecht wegdek klinkt de ophanging door in het interieur. Normaal is dat niet echt storend, maar omdat de rest allemaal zo stil is, valt het extra op. De auto is wel vrij stug afgeveerd. Of je dat prettig vindt, is een kwestie van smaak.

Sterke punten

Voor veel mensen zal het normale karakter van die vreemd ogende IONIQ 6 een pluspunt zijn. Hij maakt elektrisch rijden kinderspel: elke automobilist die plaatsneemt achter het stuur kan er meteen mee overweg. Het instructieboek kan gewoon in het handschoenenlaatje blijven liggen. Er zijn knoppen voor de meest gebruikte functies, maar ook de menustructuur van het infotainmentscherm biedt geen geheimen.

Bijna alle knoppen zitten op een logische plaats. Nadruk op het woord ‘bijna’, want de knoppen voor de elektrische ramen vind je terug op de middenconsole. En de pook voor de versnellingen, daar kom ik nog even op terug. Voor de rest echter bleek de IONIQ 6 tijdens onze rijtest een verademing. Zo ongecompliceerd kan elektrisch rijden zijn.

IONIQ 6 interieur

Het ongecompliceerde karakter van deze auto toont in hoeverre de Koreanen voorop lopen met elektrisch rijden. Op het gebied van snelladen, efficiëntie en gebruiksgemak zijn ze zelfs Tesla voorbij, al zullen de echte ‘Musketeers’ dat nooit toegeven. Het is heel wat voor zo’n doodnormaal merk als Hyundai. Nog niet zo lang geleden lachten we ons rot over die koekblikjes uit Korea, en nu tonen zij de wereld hoe je elektrisch rijden naar de gewone mensen brengt.

Zwakke punten

Voor sommigen zal het normale, bijna saaie rijgedrag van deze bijzondere auto de grootste tegenvaller zijn. Dat buiten beschouwing gelaten, zijn er andere punten waarop de IONIQ 6 steken laat vallen. Zo zit de bediening van de versnellingen verstopt aan de stuurkolom. Het draaien van de pook is eenvoudig genoeg, maar dankzij het stuur zie je niet wat je doet. Ter controle ga je toch snel even achter het stuur kijken om te zien welke versnelling je hebt gekozen. Tenminste, daar betrapte ik mezelf steeds op.

Vanwege de aerodynamica heeft de IONIQ 6 optioneel camera’s in plaats van buitenspiegels. Het beeld hiervan is uitstekend. Anders dan bij bijvoorbeeld de Honda E en de Lexus ES zitten deze camera’s echter in een flinke behuizing. De vorm lijkt precies op normale spiegels. Hierdoor kijk je toch regelmatig naar buiten, in plaats van naar de schermpjes op het dashboard. Blijkbaar raken je hersenen in de war als de camerabehuizingen teveel op spiegels lijken.

Digitale spiegels IONIQ 6

Uitrusting

Met zijn witte interieur, compleet met witte gordels, was ook de binnenkant van onze testauto een plaatje. Desondanks oogde al dat wit niet alsof een willekeurige kleuter het binnen 5 minuten zou kunnen verpesten. Misschien komt het door de herkomst van de materialen. Zo zijn de stoelen gemaakt van gerecyclede flessen en de zachte stof op het dashboard van suikerriet. De matten zijn dan weer gemaakt van oude visnetten en nog leuker: de lak bevat oude banden.

Ondanks zijn lage profiel en sterk aflopende daklijn voelt de IONIQ 6 ruim. Er is ruimte genoeg, alleen kunnen lange mensen op de achterbank vrij snel het dak raken. Beenruimte is er dankzij de vlakke vloer voldoende. Zoals te verwachten bij dit carrosserietype is de kofferbak laag en diep. Dankzij een inhoud van 401 liter kun je echter heel wat boodschappen kwijt. Ook is er nog een frunk van 45 liter (12 liter bij vierwielaandrijving).

Kofferbak IONIQ 6

De dubbele 12,3 inch schermen kennen we uit de andere modellen van Hyundai en Kia. Hetzelfde geldt voor de head-up display, waarvan we nog steeds vinden dat elke nieuwe auto die standaard zou moeten hebben. Uniek voor de IONIQ 6 is dan weer de interieurverlichting. Je kunt kiezen uit maar liefst 64 kleuren en 6 thema’s. Een kleurencombinatie die past bij de Art Deco-elementen is aan te raden.

In deze auto is de techniek eenvoudig te bedienen. Dat is maar goed ook, want uit naam van de veiligheid bemoeit het systeem zich regelmatig met jouw rijgedrag. Als je daar niet tegen kan, dan zul je bij elke start enkele opties moeten uitzetten in het menu. Sommige instellingen worden namelijk niet onthouden. Hetzelfde geldt voor de regeneratiestand, wat extra jammer is omdat e-pedal in de hoogste stand het fijnste rijdt.

Rijtest IONIQ 6

Conclusie rijtest IONIQ 6

De IONIQ 6 is een doodnormale auto in een bijzonder jasje. In eerste instantie denk je dat Hyundai de makkelijkste weg heeft gekozen door zijn rijgedrag zo normaal te maken. Ergens zou je willen dat de IONIQ 6 net zo interessant rijdt als hij eruit ziet. Toch hebben de Koreanen een wijze beslissing gemaakt. Een auto verkoopt het best als iedereen ermee overweg kan. En de IONIQ 6 is ook een auto die je het toewenst om een verkoopsucces te zijn.

Al met al bewijst deze auto de superioriteit van Hyundai op het gebied van elektrisch rijden. Een spannende conceptauto is zonder problemen getransformeerd in een scherp geprijsde, opvallende auto voor iedereen. De complexe techniek in combinatie met de ongecompliceerde bediening maakt het opvallende aerodynamische ontwerp een lange neus naar de concurrentie. Blijven jullie maar ploeteren, jongens. Wij bouwen lekker dit.

Het bericht Rijtest IONIQ 6: de weg van de minste weerstand verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl