Onze autovoorspellingen voor 2023!
U kent het wel, grote en belangrijke mensen of bedrijven geven ons vaak en graag hun voorspelling voor het nieuwe jaar. Nu is het toevallig zo dat wij ons bij dagelijksauto.nl net zo groot en belangrijk voelen, dus hebben wij onze voorspellingen voor de autowereld voor 2023 voor u op een rijtje gezet!
Een Chinees EV-merk kondigt aan Europa te gaan verlaten
Er is een enorme instroom van Chinese automerken richting de Europese markt. Denk aan BYD, het vernieuwde MG en bijvoorbeeld Hongqi. Wij voorspellen dat het voor ten minste één van deze merken ook direct einde oefening in Europa wordt in 2023. Niet alleen zijn Chinese merken soms een beetje eigenaardig, wij zetten onze twijfels bij de gewildheid van sommige modellen en merken. Daarnaast is er nog de kwestie van de veiligheid van de modellen en de eventuele aanscherping van de regels in Europa. Een ding is zeker: 2023 wordt een spannende tijd voor Chinese EV-merken.
500 wordt een apart merk/Fiat maakt alleen nog maar varianten op de 500
Het bekende fenomeen van splitsende automerken is tegenwoordig niets nieuws meer. Denk bijvoorbeeld aan Cupra en Polestar. Wij denken dat Fiat ook iets in die richting gaat doen met het 500 merk. De auto’s gebaseerd op de 500 zijn de echte verkoopknallers van het Italiaanse merk, het zou niet ongehoord zijn als de 500-lijn los wordt gekoppeld. Stiekem hopen wij wel op een nieuwe Punto (500 Punto?).
Een Chinees merk krijgt een privacy-schandaal aan hun broek
De Chinese merken kijken allemaal niet zo nauw als het gaat om privacy en de schending daarvan. Bij Lynk&Co kijken er continu camera’s naar je gezicht en krijg je nog net geen bekeuring als je te boos naar de auto kijkt. Daarnaast is het al bekend dat BYD is beschuldigd van omkoping omtrent hun grote bussen. Het zal niet lang duren of de Chinese rapen zijn echt gaar. Van Build your Dreams naar Build your Defense.
Tesla gaat verder ten onder
Deze voorspelling is nogal omvangrijk. Wij denken namelijk een hele boel dingen over Tesla. Zo gokken wij dat door Elons kapriolen de waardedaling van Tesla nogal eens fors kan blijven doorzetten, ook is het mogelijk dat hij in 2023 niet eens meer CEO is van het bedrijf. Daarnaast voorzien wij veel rechtszaken en mensen die verongelukken omdat hun nieuwe model X de helft van het stuur mist. Ook voorspellen we dat de Roadster, Semi en Cybertruck allemaal niet komen in 2023, althans, niet in denderende aantallen of in de beloofde hoedanigheid. Full Self Driving? Wij gokken op neen.
Lancia en Alfa Romeo komen (weer) terug en verdwijnen weer
Wij kunnen het allemaal niet zo goed meer bijhouden, maar er komen voor Alfa Romeo en Lancia een hele boel nieuwe modellen uit in de nabije toekomst. Wij voorspellen dat, kijkende naar de huidige Giulia, die modellen een jaar interessant blijven en daarna in de vergetelheid raken. Om een passende vergelijking te maken: een beetje als een vuurwerkpot die alleen maar dingen de lucht in blijft schieten die nooit tot ontploffing komen.
Het EV-Jaarboek 2023 komt uit in januari
Ja hoor! Wij hebben gehoord uit betrouwbare bronnen (wijzelf) dat het EV-Jaarboek wordt geleverd in Januari! Dat is goed nieuws! Dat betekent namelijk dat je de best overwogen keuze kan maken op het gebied van uw nieuwe EV. En dat nog vóórdat sommige merken uit Europa verdwijnen later dat jaar!
Het maximale gewicht voor EV’s wordt verhoogd van 3500 naar 4000 kg
Steeds meer auto’s krijgen een elektrische tegenhanger en elektrische auto’s zijn nou eenmaal zwaarder dan hun benzine- of dieselneven of -nichten. We zien het al bij de elektrische Bentley Bentayga, daarvoor moet je een groot rijbewijs hebben. Wij voorspellen een verandering in de wet die het maximale gewicht van personenauto’s (alleen EV’s) verhoogt tot 4000 kg. Misschien zelfs dat het alleen gaat gebeuren bij elektrische bestelauto’s. Nu is het namelijk vaak zo dat je in elektrische bestelauto’s heel weinig gewicht kan meenemen.
Extra betalen voor gekke opties
Het is nu al zo dat je vaak (vooral bij elektrische auto’s) extra moet betalen voor eigenaardige dingen. Zo betaal je bij sommige EV’s meer geld voor bijvoorbeeld 10 kmpu extra topsnelheid of voor een verbrandingsmotorgeluid door de speakers bij het optrekken. Dit soort items zullen volgens ons steeds vaker gaan voorkomen op de optielijsten. Misschien komt er zelfs wel een EV waarbij een standaard motorgeluid door de speakers is ingebouwd…
Typebenamingen van auto’s van Stellantis worden nog langer
Veel auto’s hebben namen, soms zelfs erg lange namen. Maar, er is een groep die de kroon spant op het gebied van lange namen voor specifieke autonamen. We kennen bijvoorbeeld de Citroën C3 PureTech S&S EAT6 Shine, De Opel Zafira-e Life 50-kWh L3h1 Innovation en natuurlijk de Citroën C5X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Business Plus Edition. Wij voorspellen dat Stellantis nog meer dingen in hun typebenaming gaat incorporeren. Bijvoorbeeld de bandenmaat van de auto, de windrichting op de dag van productie of de naam van het lievelingsalbum van Madonna van de ontwerper van de configurator op de website. Dan kan u vanaf volgend jaar bijvoorbeeld de Peugeot 308 Hybrid Allure Pack Business Hybrid180 e-EAT8 225/45R17 Zuidwest True Blue bestellen.
Subaru wordt opgenomen door Toyota
Met spijt willen wij deze laatste voorspelling voor 2023 delen met u. Het ziet er niet goed uit voor Subaru, in ieder geval niet in Europa. Wij denken dat het eigenaardige Japanse merk wordt ingelijfd bij Toyota. Dat betekent óf nog minder Subaru’s, óf juist veel meer Subaru’s. Moge het de tweede zijn.
Wij wensen u een fantastisch 2023 met veel veilige kilometers! Wij zijn er in 2023 weer met dagelijkse artikelen, regelmatige rijtesten en natuurlijk ook YouTube video’s!
Het bericht Onze autovoorspellingen voor 2023! verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl